Please wait
پنجشنبه 01 اردیبهشت 1401 امداد باطری 10057 42

عوامل موثر در استفاده بهتر از خودرو و مصرف سوختی

یکی از نکات مهمی که هنگام خرید خودرو باید به آن توجه کنیم مصرف سوخت آن خودرو میباشد که امری مهم در خودرو می باشد و باعث بروز مشکلات جدی در صورت توجه نکردن به آن پیش می آید.

 

 همراهان گرامی امداد باتری ، یکی از نکات مهمی که هنگام خرید خودرو باید به آن توجه کنیم مصرف سوخت آن خودرو میباشد که امری مهم در خودرو می باشد و باعث بروز مشکلات جدی در صورت توجه نکردن به آن پیش می آید. سنسور اکسیژن قطعه ای است که در همه خودروها موجود میباشد و وظیفه آن اندازه گیری نسبت اکسیژن موجود در مایع یا گاز است و استفاده از این قطعه به صورت متعدد در خودرو های جدید استفاده میشود در واقع سنسوری برای موتور خودرو میباشد که خراب بودن آن سبب مشکل و اختلال درعملکرد موتورخودرو میشود.درواقع سنسوراکسیژن یک قطعه کوچکی میباشد که در برخی از خودروها در اگزوز و در برخی دیگر خودرو ها بر منیفولد دود جایگذاری میشود .بعضی از خودروها دارای دو سنسور اکسیژن میباشند و این بستگی به مدل خودرو شما دارد و خرابی این قطعه مهم ,عواقبی همچون افزایش سوخت وافزایش آلاینده ها و کاهش شتاب خودرو ها و عواقب دیگری می باشد و عوامل مهم دیگری که بی توجهی به آنها باعث بروز مشکلات و هزینه های زیاد برای خودرو میشود میپردازیم .

مصرف بنزین خودروی خود را چگونه حساب کنیم ؟

بهترین روش این است که یک بار باک خود را کامل پر کنید و در همان زمان کیلومترشمار ثانوی خودرو (تریپ) را صفر نمایید. بعد از چند روز و طی چندین کیلومتر، در مراجعه بعدی به پمپ بنزین مجددا باک را کامل پر نمایید و سپس ببینید چند کیلومتر رفته اید و چند لیتر در دفعه دوم بنزین زدیده اید. عدد لیتر را بر مسافت رفته بر حسب کیلومتر تقسیم کرده و ضربدر ۱۰۰ نمایید. به عنوان مثال: تا لبریز شدن باک در دفعه دوم ۴۵ لیتر بنزین زده اید و مسافت ۵۲۰ کیلومتر تا آن لحظه رفته اید: ۸.۶=۱۰۰*(۵۲۰/۴۵). یعنی مصرف بنزین شما ۸.۶ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر بوده است. مبنای محاسبه مصرف واقعی و مقطعی در هر بازه زمانی اینگونه است. طبیعتا رقم دست یافته با رقمی که کارخانه در شرایط آب و هوایی استاندارد اعلام می کند متفاوت (معمولا بالاتر!) است.

 

قفل فرمان بهتر است یا قفل پدال؟

اصولا هرچه تکنولوژی پیشرفت می کند به موازات آن راههای خلاف نیز پیشرفت می کنند. واقعیت این است که هر دو قفل توسط سارقان حرفه ای قابل باز شدن هستند، اما مزیتشان این است که روند سرقت را کندتر و احتمال رسیدن صاحب خودرو را بیشتر می کنند. خصوصا در حال حاضر که عابرین نسبت به صدای آژیر دزدگیرها بی تفاوت شده اند و اقدامی نمی کنند. قفل فرمان را می توان با کندن غربیلک فرمان و جاگزین کردن غربیلک دیگر از رده خارج کرد. اما در مورد قفل پدال به دلیل عدم دید اولیه از خارج از خودرو و سخت بودن عملیات قفل گشایی توسط دریل و غیره در آن فضای کم، اندکی بیشتر از قفل فرمان قابل اعتماد است. دقت کنید که هیچ کدام از این اقلام بازدارنده نیستند، بلکه در بیشتر مواقع فقط تاخیر انداز هستند.

یکی از دوستانم می گفت در پیچ های تند با پای چپ ترمز بگیریم و هم زمان با پای راست گاز بدهیم. این کار چه فایده ای دارد؟ (پ.م از تهران)

این تکنیک در خودروهای دیفرانسیل جلو بی تاثیر است. به آن تکنیک LFB (Left Foot Braking) می گویند و مخصوص خودروهای دیفرانسیل عقب است. به این صورت که ترمز با پای چپ موجب کمتر شدن سرعت چرخ جلو ، و فشردن پدال گاز با پای راست موجب بیشتر شدن سرعت چرخ عقب می شود و در نتیجه ی این اختلاف سرعت، عقب خودرو تمایل پیدا می کند حول محور جلو بچرخد یا سر بخورد و اگر این تکنیک کنترل شده اجرا شود باعث بهبود فرایند پیچیدن در پیچهای تند می شود. برای درک بهتر، مطالعه مطلب " دریفت دقیقا چیست؟ " در شماره دوم تخت گاز (دی ماه ۹۰ ) به شما پیشنهاد می شود.

کامپوننت چیست ؟

کامپوننت ها نوعی بلندگوهای پیشرفته هستند که در سیستم های صوتی حرفه ای خودرو به کار گرفته می شوند. این بلندگوها توانایی بالایی در تفکیک فرکانس و در نتیجه شفافیت بیشتر در موزیک دارند. اگر فرکانس موزیک را به سه دسته کلی تقسیم کنیم، اجرای محدوده فرکانسهای متوسط و بالا را اجزای کامپوننت، و فرکانسهای پایین را ساب ووفرها بر عهده می گیرند. این کامپوننتها که از ابعاد ۱۳ اینچی به بالا در بازار موجودند دارای کراس اوور مجزا بوده و تغذیه آنها از آمپلی فایر می باشد. به طور خلاصه از ادواتی هستند که لذت شنیدن یک موسیقی با کیفیت را در خودرو صد چندان می کند!

چگونه مرغوبیت یا خلوص بنزین را تشخیص دهیم ؟

در درجه اول ظاهر بنزین پاسخگوی سوال ماست. اگر از بنزین سوپر استفاده می کنیم باید به رنگ سبز و اگر بنزین معمولی می زنیم تقریبا به صورتی رنگ متمایل باشد. در خودروهایی که کاتالیزور ندارند گاها با شنیدن صدای عطسه های ریز و ریپ زدن می توان پی به وجود درصدی آب در بنزین برد. احتراق ناقص، تغییر رنگ سر شمع ها، کم شدن کشش استاندارد موتور، آلودگی زیاد هوا و افزایش غیر طبیعی مصرف سوخت می تواند نشانگر عدم مرغوبیت بنزین باشد. یادآور می شویم که بهترین زمان سوختگیری صبح زود یا اواخر شب است. سرما باعث افزایش چگالی و عدم تبخیر سوخت می شود و در واقع با یک لیتراژ ثابت می توانیم جرم بیشتری بنزین وارد باک کنیم.

فیلر گیری موتور چیست؟

فیلر گیری یکی از مهمترین و ضروری ترین عملی است که تعمیر کار باید این عمل (فیلرزدن) را انجام دهدهر جسمی بر اثر حرارت منبسط شده و بر طول و قطر و حجمش افزوده می شود قطعاتی که در موتوربکار رفته اند در مقابل حرارت انبساط پیدا می کنند که در هنگام طراحی موتور با محاسبه این مقدار انبساط را بخوبی جبران می کنند یکی از سیستم های که انبساط در انها محسوس بوده و برای کار موتورتاثیر بسزایی دارد سیستم حرکت سوپاپ ها می باشد که کارخانه سازنده با توجه به جنس و حجم و ضریب انبساط قطعات مقداری فاصله بین انها در نظر گرفته است تا در هنگام انبساط این فاصله پر شود و کار بازو بسته شدن سوپاپ ها مختل نگردد در صورت عدم وجود این لقی قطعات در برابر گرما منبسط شده و چون میدان حرکتی در جهت طولی ندارند به هم فشار اورده باعث سائیدگی تاب برداشتن و خرابی قطعات می گردند مقدار این لقی توسط کارخانجات سازنده اندازه گیری و اعلام شده و آن را با فیلر اندازه و تنظیم می کنند.

نکات لازم برای فیلر گیری موتور

۱ شناخت سوپاپ ها برای فیلر گیری

۲ مقدار لقی و فاصله مجازی که باید برای سوپاپ ها با فیلر میزان کنیم بدست اورده باشیم

۳ این مقدار لقی بسته به دستور کارخانه باید در حالت سرد یا گرم برای فیلر گیری موتور ماشین ضروری است

۴ شناخت احتراق سیلندر های مورد نظر برای فیلر گیری ازراه های مختلف

۵ آماده کردن فیلر با شناخت نوع ماشین و تبدیل فیلر در صورت نیاز

 

علت بالا رفتن مصرف سوخت در خودرو چیست؟

بالا رفتن مصرف سوخت خودرو دلایل مختلفی دارد از جمله تنظیم نبودن باد لاستیک ها میباشد که ما به راحتی میتوانیم این مسئله را حل کنیم یا دلایلی مانند :

1. رانندگی پرشتاب

 بد رانندگی کردن ,یکی از دلایل بالا رفتن مصرف سوخت میتواند بد رانندگی کردن باشد.برخی از افراد با شتاب و سرعت بالا رانندگی میکنند مصرف سوخت خودرو آن ها بالا می باشد پس بهتر است با سرعت بهینه تری رانندگی کنید تا سوخت خودرو خود بالا نرود

2. سنسور اکسیژن و فیلتر هوا

یکی از مهم ترین علت های بالا رفتن مصرف سوخت خرابی فیلتر های هوا و سنسور اکسیژن میباشد شما تا جایی که میتوانید فیلتر هوای ماشین خود را تمیز نگه دارید تمیزی فیلترهوا  در مصرف سوخت خودرو نقش بسرایی دارد. در کنار تمیز نگه داشتن فیلتر هوا باید به سنسور اکسیژن هم توجه کنیم که همانطور که در مطالب بالاتر گفته شد وظیقه سنسور اکسیژن اندازه گیری اکسیژن درون محفظه احتراق را به عهده دارد و با توجه به وظیفه ای که این قطعه دارد میزان سوخت مورد نیاز اطلاع داده میشود.در صورتی که سنسور اکسیژن به درستی کار نکند ممکن است به صورت خودکار, موتور به آن سوخت برساند و باعث اختلال در عملکرد موتور و ایجاد سوخت بیش از حد نیز شود.

3. استفاده از سوخت مصرفی بی کیفیت

همانطور که خواندید سوختی که کیفیت پایینی را دارا باشد باعث افزایش سوخت خودرو میشود برای همین بهتر است ازسوخت های با کیفیت استفاده کنیم چرا که سوخت بی کیفیت باعث افزایش سوخت میشود و افزایش سوخت هم برای خودرو مشکل ساز است و اگر مشکلاتی برای خودرو شما پیش بیاید شما باید هزینه های اضافی و زیادی برای خودرو خود کنید پس خیلی بهتر است در ابتدای کار از سوخت های با کیفیت استفاده کنید.

4. اختلال در انژکتور های سوخت

وظیفه ی انژکتور های سوخت پاشیدن سوخت درون موتور میباشد و انژکتور سوخت یکی از حیاتی ترین اجزا در خودرو میباشد.اگر مشکلی در عملکرد انژکتور سوخت به وجود بیاید یا سوخت زیادی را به موتور منتقل میکند یا بلعکس یعنی سوخت کمتری را به خودرو میرساند یا ممکن است به موتور سوختی داده نشود و همه این ها باعث کاهش عملکرد موتور میشود و طبیعتا در مصرف سوخت خودرو تاثیر بدی میگذارد.

5. تنظیم نبودن باد لاستیک ها

تنظیم نبودن باد لاستیک ها مشکلی است که به راحتی میتوان آن را حل کرد اما توجه نکردن به این مشکل باعث بالارفتن مصرف سوخت در خودرو میشود پس بهتر است به باد لاستیک های خود توجه کنید و آن هارا به طورمرتب چک کنید.

6. کارکردن مداوم خودرو

اکثر انسانها مخصوصا در فصل سرما خودرو خود را زودتر از وقت مورد نظر روشن میکنند تا گرم شود ولی باید به این امر توجه داشت که موتور خودرو در کمتر از یک دقیقه گرم میشود و نیازی به این کار نیست یا گاهی خودرو را روشن گذاشته اید و در انتظار فردی نشسته اید تا بر خودرو شما سوار شود ولی به این نکته توجه داشته باشید این کارها در نگاه اول شاید بی اهمیت باشند ولی باعث افزایش سوخت در خودرو و ایجاد آلودگی درهوا میشود.

7. روغن موتور بی کیفیت

روغن موتوری که ما از آن استفاده میکنیم باید کیفیت مطلوب و بالایی داشته باشد و روغن موتور توانایی این را دارد که مصرف سوخت را تا 12 درصد افزایش دهد برای همین توصیه ما به شما استفاده از روغن موتور های با کیفیت میباشد .روغن های مصنوعی یا هماند روغن سینتیک هم برای کاهش سوخت خودرو پیشنهاد میشود.

8. خرابی شمع موتور

اختلالاتی که در شمع موتور رخ میدهد همانند رسوب گرفتگی یا عملکرد ضعیف آن یا حتی خراب بودن آن میتواند در عملکر خودرو خلل ایجاد کند و این امر باعث افت درجه سوخت میشود وقاعدتا باعث هزینه هایی برای سوخت رسانی به خودرو شما میشود.

 همانطور که در مطالب بالاتر علت های بالا رفتن سوخت خودرو گفته شد همانند روغن موتور بی کیفیت یا بی توجهی به فیلترها یا سنسور اکسیژن  و مواری دیگر که گفته شد بی توجهی به این مطالب باعث آسیب رساندن به موتور خودرو و افزایش سوخت خودرو میشود و این خرابی ها دارای هزینه های اضافی میباشند که شمارا مجبور به پرداخت این هزینه ها میکند پس بهتر است به نکاتی که گفته شد توجه کنید و رانندگی با امنیت و آرامشی داشته باشید.

باتری مناسب برای خودرو # استفاده بهتر از خودرو و مصرف سوختی-صرفه جویی در استفاده از سوخت-استفاده بهینه از خودرو 
باتری 90 آمپر سوزوکی

3,320,000 تومان

باتری 100 آمپر سوزوکی

3,460,000 تومان

باتری 150 آمپر سوزوکی

5,710,000 تومان

باتری 200 آمپر سوزوکی

0 تومان

باتری 35 آمپر سوزوکی

1,830,000 تومان

باتری 100 آمپر صبا باتری - واریان

2,780,000 تومان

باتری 120 آمپر صبا باتری - واریان

0 تومان

باتری 200 آمپر صبا باتری - واریان

6,475,000 تومان

باتری 100 آمپر صبا باتری - کاسپین

2,780,000 تومان

باتری 120 آمپر صبا باتری - کاسپین

0 تومان

باتری 200 آمپر صبا باتری - کاسپین

0 تومان

باتری 45 آمپر اوربیتال وان سیلور

2,040,000 تومان

باتری 35 آمپر اوربیتال وان سیلور

1,860,000 تومان

باتری 45 آمپر اوربیتال EFB

996,000 تومان

باتری 35 آمپر اوربیتال EFB

876,000 تومان

باتری 66 آمپر سوزوکی

2,530,000 تومان

باتری 70 آمپر سوزوکی

2,640,000 تومان

باتری 74 آمپر سوزوکی

2,680,000 تومان

باتری 60 آمپر سوزوکی

2,330,000 تومان

باتری 45 آمپر سوزوکی

2,060,000 تومان

باتری 50 آمپر سوزوکی

2,060,000 تومان

باتری 55 آمپر سوزوکی

2,200,000 تومان

باتری 70 آمپر صبا باتری

1,800,000 تومان

باتری 66 آمپر صبا باتری

1,790,000 تومان

باتری 60 آمپر صبا باتری

1,630,000 تومان

باتری 60 آمپر صبا باتری

1,630,000 تومان

باتری 66 آمپر صبا باتری

1,790,000 تومان

باتری 70 آمپر صبا باتری

1,800,000 تومان

باتری 90 آمپر صبا باتری

2,390,000 تومان

باتری 80 آمپر صبا باتری

0 تومان

باتری 50 آمپر صبا باتری

1,450,000 تومان

باتری 55 آمپر صبا باتری

1,490,000 تومان

باتری 55 آمپر صبا باتری

1,490,000 تومان

باتری 50 آمپر صبا باتری

1,450,000 تومان

باتری 74 آمپر صبا باتری

1,870,000 تومان

باتری 74 آمپر صبا باتری

1,870,000 تومان

باتری 80 آمپر صبا باتری

0 تومان

باتری 90 آمپر صبا باتری

2,390,000 تومان

باتری 50 آمپر اوربیتال وان سیلور

2,040,000 تومان

باتری 55 آمپر اوربیتال وان سیلور

2,000,000 تومان

باتری 60 آمپر اوربیتال وان سیلور

2,100,000 تومان

باتری 66 آمپر اوربیتال وان سیلور

2,286,000 تومان

باتری 70 آمپر اوربیتال وان سیلور

2,370,000 تومان

باتری 74 آمپر اوربیتال وان سیلور

2,346,000 تومان

باتری 80 آمپر اوربیتال وان سیلور

0 تومان

باتری 90 آمپر اوربیتال وان سیلور

0 تومان

باتری 100 آمپر اوربیتال وان سیلور

3,160,000 تومان

باتری 120 آمپر اوربیتال وان سیلور

0 تومان

باتری 150 آمپر اوربیتال وان سیلور

5,220,000 تومان

باتری 200 آمپر اوربیتال وان سیلور

3,760,000 تومان

باتری 50 آمپر اوربیتالEFB

980,000 تومان

باتری 55 آمپر اوربیتالEFB

1,023,000 تومان

باتری 60 آمپر اوربیتال EFB

1,083,000 تومان

باتری 66 آمپر اوربیتال EFB

1,157,000 تومان

باتری 70 آمپر اوربیتال EFB

1,231,000 تومان

باتری 74 آمپر اوربیتال EFB

1,260,000 تومان

باتری 80 آمپر اوربیتال EFB

1,353,000 تومان

باتری 90 آمپر اوربیتال EFB

1,569,000 تومان

باتری 100 آمپر اوربیتال EFB

1,690,000 تومان

باتری 120 آمپر اوربیتال EFB

1,946,000 تومان

باتری 150 آمپر اوربیتال EFB

2,309,000 تومان

باتری 200 آمپر اوربیتال EFB

2,928,000 تومان

اشتراک در خبرنامه امداد باطری

برای اشتراک در خبرنامه پست الکترونیک خود را وارد کنید.