Please wait
يكشنبه 12 تیر 1401 امداد باطری 10606 42

آشنایی با دریفت و تکنیک های

دریفت یک مهارت خیلی جالب رانندگیه که راننده میتونه با استفاده از تکنیکهای اون ماشین رو با بیشترین سرعت وارد پیچ کرده و در دامنه پیچ اون رو کنترل کنه. 

 

 همراهان گرامی امداد باتری ؛ دریفت یک مهارت خیلی جالب رانندگیه که راننده میتونه با استفاده از تکنیکهای اون ماشین رو با بیشترین سرعت وارد پیچ کرده و در دامنه پیچ اون رو کنترل کنه

نکته: ماشین شما باید آمادگی برای دریف زدن رو داشته باشه و خود شما هم باید تکنیکهای دریفت رو بدونید

دریفت

دریفت یک رشته اتومبیل رانیست که اخیرا در کشور ما نیز مسابقات و رقابت های بیشتری نسبت به گذشته در این رشته برگزار می شود.

مفهوم:

دریفت زمانی محقق میگردد که راننده از قصد خودرو را به حالت اوراستیر(OverSteer) در بیاورد. اوراستیر حالت بیش فرمانی خودرو را گویند؛ دراین حالت چرخ های عقب مخالف جهت پیچ لیز خورده که آن را rear slip angle می نامند؛ معنای لغوی این عبارت " زاویه ی لغزش عقب " می باشد. این زاویه باید از زاویه لغزش چرخ های جلو بیشتر باشد تا خودرو به حالت اوور استیر دربیاید که این اعمال اغلب برای خودرو های محور عقب متحرک مقدور است.

زمانی که خودروی در حال حرکت، با زاویه ای کمتر از زاویه ی پیچ قرار بگیرد، به حالت اوراستیر در آمده و زمان آن است که چرخ های جلو مخالف جهت پیچ چرخیده و با زاویه پیچش راه هم زاویه شوند تا Front Slip Angle < Rear Slip Angleمحقق گردد و عمل دریفت کردن به وقوع در آید.

این تکنیک از زیبا ترین های تکنینک رانندگی به شمار میاد . هنر انجام دریفت باید در ذات استعداد راننده باشه . پس سعی نکنید اگه استعدادش در شما نیست به زور اون رو انجام بدید . این حرکت به رغم زیبایی هر چه تمام تر از پر خطر ترین تکنیک های رانندگی محسوب میشه و نه هر ماشینی مناسب اتجام این تکنیک است نه هر جاده ای و نه هر فصل و شرایط آب و هوایی.حتما برای تمرین در محیط های بدون رفت و آمد و از جاده خاکی شروع کنید .

انتخاب ماشين

ماشيني كه شما از اون براي دريفت استفاده ميكنيد ميتونه محور جلو يا محور عقب يا 2 ديفرانسيل باشه

ماشيني انتخاب كنيد كه تعادل در وزن داشته باشه يعني وزن روي چرخهاي جلو با چرخهاي عقب تقريبآ‌ مثل هم باشه

موتور ماشين نبايد زياد سنگين باشه و هرچه موتور سبكتر باشه دريفت راحت و قشنگتر صورت ميگيره

گيربكس دستی براي دريفت بهتره

قدرت و گشتاور لازم رو براي دريفت زدن داشته باشه

آماده كردن ماشين

علاوه بر اینکه برای اجرای این تکنیک اتومبیل شما باید مخصوص پیست باشد رولر بار نیز باید در آن نصب شده باشد تا در صورت بروز مشکل راننده در خطر نباشد.

1. نصب استرسبار جلو و عقب

2. انداختن فنر و كمكهاي اسپرت : چون در دريف شما مركز ثقل ماشين رو در يك آن عوض ميكنيد اين مورد رو حتما بايد انجام بديد و فنرها و كمكهاي عقب رو از نوع اسپرت نصب كنيد در ماشينهاي ديفرانسيل جلو اين عمل رو برعكس انجام بديد.3. نصب ميل سوپاپ ريس : يكي از عوامل مهم در دريف زدن گشتاور بالاست و بهتر شدن دريف به گشتاور بالا بستگي داره پس شما ميتوانيد با عوض كردن كامشافت گشتاور و سرعت موتور رو بالا ببريد تا دريف راحت تر انجام بشه

4. توربو و قدرت موتور : قدرت موتور بايد به اندازه كافي باشه به اين صورت كه بتونه در جا عمل Racebrek رو انجام بده درغير اينصورت دريفت زدن خيلي مشكل ميشه

5. تقويت اكسلها و چهار شاخ شافت و دسته موتورها

6. از تاير و رينگ با اندازه فابريك ماشين استفاده كنيد يعني اگه اندازه رينگ فابريك ماشين شما 15 اينچ هست رينك اون رو با 16 و 17 عوض نكنيد چون اين كار باعث از دست دادن مقدار زيادي تورك ميشود و عمل دريفت رو خراب ميكنه

7. صفحه كلاچ ريس : قوي بون كلاچ يه عامل اساسي براي دريف ميباشد پس

صفحه كلاچ شما باييد از نوع ريس و مخصوص دريف باشه .

8. نصب ترمز و ديسك قويتر : در بعضي از تكنيكها شما به ترمز احتياج داريد و ترمز ماشين شما بايد جواب بده و همچنين در تمرينات بعضي مواقع شما كنترل ماشين رو از دست ميدهيد پس ترمز بايد خوب باشه

 

تكنيكهاي دريفت :

 

1.Heel Toe Shifting

2.Power Over

3.E-Brake Drift

4.Clutch Kick

5.Shift Lock Drift

6.Dirt Drop Drift

7.Feint Drift

8.Jump Drift

9.Braking Drift

10.Emergency Brake Drift

11.Long Slide Drift

12.Swaying Drift

13. Front Wheel Drive Drif) FF Drift)

14. Kansei Drift

 

نكات ٫ مراحل و نحوه Drifting techniques

 

Heel Toe Shifting

در قسمت پنجم رانندگي فني تكنيك Heel-toe downshifting به صورت كامل توضيح داده شده بود ٫ ميتوان از اين تكنيك براي دريفت استفاده كرد.

 

Heel toe shifting يك تكنيك Race است كه بدين روش راننده ميتواند در حال ترمز كردن به سرعت معكوس دهد.انجام درست اين تكنيك باعث ايجاد تعادل و تناسب بين موتور ٫ اجزاي سيستم انتقال نيرو ٫ چرخها و سرعت اتومبيل ميشود و بدين طريق هنگام معكوس دادن اتومبيل از drive line دلخواه لغزش نخواهد داشت.

هنگام دريفت از تكنيك heel toe downshifting براي انجام معكوس همراه با افزايش rpm ( دور موتور) در هنگام ترمز كردن براي انتقال وزن اتومبيل به چرخهاي جلو و كاهش وزن روي چرخهاي عقب استفاده ميشود.

 

1- قبل از ورود به پيچ ترمز كنيد تا وزن اتومبيل روي چرخهاي جلو منتقل شود ٫ Double clutch / heel toe downshift را انجام داده ( قسمت بعدي را ببينيد) فرمان را چرخانده و وارد پيچ شود ٫ حركت بايد به گونه اي باشد كه اتومبيل دچار Oversteer شود.

 

2- كلاج را فشار داده و دنده را خلاص كرده و كلاج را رها كنيد ٫ در حال ترمز كردن ٫ پاشنه پا را روي پدال گاز آورده و دور موتور را افزايش دهيد (blip) تا دور موتور متناسب با سرعت اتومبيل و اجزاي انتقال نيرو باشد. بدون تنظيم كردن دور موتور هنگام دنده معكوس ٫ سرعت موتور باعث تكان اتومبيل و خارج شدن از driveline دلخواه ميشود و چسبندگي لاستيكهاي عقب كنترل ناپذير خواهد بود.

 

3- بعد از تنظيم دور موتور (revs) كلاج را بگيريد و دنده معكوس بدهيد. Double clutching ( 2 كلاج براي heel and toe downshift) اختياري است و ميتوانيد از Double clutching استفاده نكنيد ولي انجام ندادن اينكار باعث فرسايش صفحه كلاج و ساير قطعات انتقال نيرو ميشود. اگر نيروي حركتي و دنده معكوس براي ايجاد ميزان دلخواه oversteer كافي نيست ٫ از ترمز دستي (e-brake) استفاده كنيد.

 

4- كلاج را رها كنيد ٫ پا را از روي پدال ترمز برداريد و گاز را فشار دهيد. به حد كافي بايد گاز داد تا چرخها در جا بچرخند و حالت oversteer ادامه پيدا كند. حالا فرمان عكس بدهيد (countersteering و يا steering input ) تا جلوي اسپين و پرت شدن اتومبيل را بگيريد (pivoting و spinning out) . كه در اينجا كنترل و بازي كردن با گاز و فرمان بسيار مهم است.

 

نكات : انجام دريفت بدين روش با يك اتومبيل ديفرانسيل عقب و پر قدرت ميتواند زيبا ٫ روان و لذت بخش باشد.

ميزان دريف در اين روش ميتواند يك دريفت كوتاه و سريع و همچنين طي كردن كل پيچ و يا چند پيچ با دريفت باشد.

با اتومبيلهاي ديفرانسيل جلو هم ميتوان با اين روش دريفت كرد و Overseer با نحوه فرمان گرفتن و استفاده از ترمز دستي خواهد بود ولي دقت كنيد تا هنگام ورود به پيچ و انتقال وزن به چرخهاي جلو توسط ترمز ٫ اتومبيل عوض oversteer دچار understeer نشود.

اگر شما كاملا به روش Heel and toe downshifting مسلط هستيد و توسط اين تكنيك با موفقيت پيچها را طي ميكنيد ٫ دريفت به روش Heel Toe Shifting نيز براي شما سخت نخواهد بود.

 

E-Brake Drift

 

اين تكنيك از روشهاي ساده و ابتدايي دريفت به شما ميرود ولي با اين روش نيز ميتوان به زيبايي دريفت كرد و بخصوص در اتومبيلهاي ديفرانسيل جلو كاربرد دارد.

 

1- با سرعتي بسيار فراتر از ليميتهاي اتومبيل وارد پيچ شويد ٫ با سرعتي كه اگر دريفت نكنيد اتومبيل وارد Understeer شود.

 

2- با تكنيك Heel-Toe Downshift معكوس دهيد ٫ بايد از دنده اي استفاده كنيد كه در طول دريفت بتواند اتومبيل را بكشد ( غالبا دنده 2)

 

3- به صورت تيز فرمان را چرخانده و وارد پيچ شويد ٫ زماني كه دنده معكوس و چرخاندن فرمان را به اتمام رسانديد بايد در Apex پيچ باشيد.

 

4- دكمه ترمز دستي (E-Brake) را فشار داده ٫ ترمز دستي را سريع و با قدرت كشيده و بخوابانيد ( بايد فقط براي حدودا 1 ثانيه ترمز دستي را بكشيد) . در اتومبيلهاي ديفرانسيل عقب(RWD) هنگام كشيدن ترمز دستي بايد كلاج بگيريد. در اتومبيلهاي ديفرانسيل جلو (FWD) هنگام كشيدن دستي به گاز دادن ادامه دهيد.

 

5- وقتي احساس كرديد قسمت عقب اتومبيل به صورت بصورت ضربه اي سر خورد ٫ بلافاصله فرمان را در جهت عكس بچرخانيد (countersteer) تا چرخهاي جلو موازي جهت مسير باشند.

اتومبيل شما در جهت چرخهاي جلو تا زمان چرخيدن چرخها كشيده ميشود. به گاز دادن ادامه دهيد ٫ اگر شما گاز را رها كنيد و يا ترمز كنيد چون اتومبيل به شدت در حالت oversteer ميباشد ٫ اتومبيل يا از مسير خارج ميشود و يا اسپن وحشتناكي روي ميدهد.كه در اينجا كنترل و بازي كردن با گاز و فرمان بسيار مهم است.

 

6- وقتي خواستيد دريفت را به اتمام رسانده و به صورت مستقيم حركت كنيد ٫ بعد از پايان دريفت گاز را به رواني رها كرده و فرمان را را صاف كنيد ٫ اتومبيل با حركتي ضربه اي از حالت دريفت خارج شده و به شكلي مستقيم در جهت چرخهاي جلو حركت ميكند.

 

نكات : در انجام دريفت بدين روش عملكرد ترمز دستي بايد خوب باشد.

ادامه اين حركت بسيار سختتر از شروع آن است و هرچه قدرت اتومبيل بيشتر باشد بهتر خواهد بود. پس هنگام اجراي اين تكنيك به فكر ادامه دريفت در سرتاسر نميه دوم پيچ نيز باشيد ٫ بخصوص براي پيچهاي U شكل و طولاني. همچنين بايد سرعت زيادي داشته باشيد و اتومبيل شما قدرت ادامه دريفت را داشته باشد.

يك نكته تكراري : roll bar نصب كرده باشيد.

بازي كردن با گاز و فرمان در اين تكنيك براي دريفتهاي طولاني مهم است.

نكته ديگر اينكه از اين روش براي اصلاح خطاهاي رخ داده در هنگام Race نيز استفاده ميشود و در رالي هاي حرفه اي ٫ بخصوص براي پيچهاي تيز و با زاويه زياد نيز مورد استفاده است.

 

Clutch Kick

 

1- با سرعتي بسيار فراتر از ليميتهاي اتومبيل وارد پيچ شويد ٫ با سرعتي كه اگر دريفت نكنيد اتومبيل وارد Understeer شود.

 

2- فرمان را به داخل پيچ چرخانده و گاز را فشرده و نگه داريد.

 

3- در اين سرعت اتومبيل شما بايد شروع به Understeer كند. وقتي اين حالت رخ داد و يا درست قبل از رخ دادن آن ٫ كلاج را فشار داده و نگه داريد و همچنان گاز را فشار دهيد.

 

4- با فشار دادن كلاج و نگه داشتن گاز دور موتور تا حداكثر بالا ميرود ٫ به محض اينكه دور موتور بسيار بالا رفت كلاج را ناگهان رها كنيد و اين كار باعث از دست دادن ناگهاني چرخهاي عقب ميشود.

 

5- وقتي احساس كرديد قسمت عقب اتومبيل بشكل ضربه اي سر خورد ٫ بلافاصله فرمان را در جهت عكس بچرخانيد (countersteer) تا چرخهاي جلو موازي جهت مسير باشند.

اتومبيل شما در جهت چرخهاي جلو تا زمان چرخيدن چرخها كشيده ميشود. به گاز دادن ادامه دهيد ٫ اگر شما گاز را رها كنيد و يا ترمز كنيد چون اتومبيل به شدت در حالت oversteer ميباشد ٫ اتومبيل يا از مسير خارج و يا اسپن ميشود.كه در اينجا كنترل و بازي كردن با گاز و فرمان بسيار مهم است.

 

6- وقتي خواستيد دريفت را به اتمام رسانده و به صورت مستقيم حركت كنيد ٫ بعد از پايان دريفت گاز را به رواني رها كرده و فرمان را را صاف كنيد ٫ اتومبيل با حركتي ضربه اي از حالت دريفت خارج شده و به شكلي مستقيم در جهت چرخهاي جلو حركت ميكند.

 

نكات : همانطور كه در قسمت قبلي اشاره شده بود اين تكنيك مخصوص اتومبيلهاي ديفرانسيل عقب است.

با اجراي اين تكنيك فشار زيادي به صفحه كلاج و ساير قطعات منتقل كننده نيرو وارد ميشود و انجام اين تكنيك مستلزم داشتن موتوري پرقدرت و صفحه كلاج ريسي است تا داغ نكند و زود خراب نشود و تحمل ضربه ناشي از انجام اين تكنيك را داشته باشند.

با اتومبيلهاي پر قدرت ميتوان با سرعتهاي متوسط نيز اين تكنيك را انجام داد.

 

Shift Lock Drift

 

1- با سرعتي بسيار فراتر از ليميتهاي اتومبيل وارد پيچ شويد ٫ با سرعتي كه اگر دريفت نكنيد اتومبيل وارد Understeer شود.

 

2- شروع به پيچيدن كرده و سريعا دنده معكوس بدهيد ( غالبا اتومبيل بايد در دنده 2 باشد)

 

3- بوسيله معكو سريع ( بدون Heel-Toe Downshifting) اتومبيل دچار لغزش شده ٫ سرعت كاهش زيايد ميابد و دور موتور بالا ميرود.

 

4- پس از معكوس دادن سريعا گاز بدهيد و اينكار باعث مي شود لاستيكها چسبندگي خود را ناگهان از دست بدهند و دريفت آغاز ميشود.

 

5- وقتي احساس كرديد قسمت عقب اتومبيل بشكل ضربه اي سر خورد ٫ بلافاصله فرمان را در جهت عكس بچرخانيد (countersteer) تا چرخهاي جلو موازي جهت مسير باشند.

اتومبيل شما در جهت چرخهاي جلو تا زمان چرخيدن چرخها كشيده ميشود. به گاز دادن ادامه دهيد ٫ اگر شما گاز را رها كنيد و يا ترمز كنيد چون اتومبيل به شدت در حالت oversteer ميباشد ٫ اتومبيل يا از مسير خارج و يا اسپن ميشود.كه در اينجا كنترل و بازي كردن با گاز و فرمان بسيار مهم است.

 

6- وقتي خواستيد دريفت را به اتمام رسانده و به صورت مستقيم حركت كنيد ٫ بعد از پايان دريفت گاز را به رواني رها كرده و فرمان را را صاف كنيد ٫ اتومبيل با حركتي ضربه اي از حالت دريفت خارج شده و به شكلي مستقيم در جهت چرخهاي جلو حركت ميكند.

 

نكات : همانطور كه خوانديد در زمان ورود به پيچ با معكوس دادن و رها كردن كلاج دور موتور سريعا بالا رفته و از سرعت چرخهاي عقب ناگهان كاسته ميشود و بدين ترتيب Oversteer و دريفت شروع ميشود و اينكار تاثيري شبيه به كشيدن دستي ايجاد ميكند.

انجام اين تكنيك به موتور و دنده ها ضربه وارد ميكند و براي كاهش مقدار اين ضربه بهتر است اين تكنيك روي زمين خيس انجام شود ٫ زماني كه سطح پيست خيس است و يا هنگام باريدن باران انجام اين تكنيك لذت خاصي خواهد داشت

در اين روش با مقدار كمي اشتباه ممكن است نتوانيد Oversteer را كنترل كرده و دريفت را انجام دهيد و چون بر روي زمين خيس انجام اين تكنيك آسانتر خواهد بود و oversteer آسانتر صورت خواهد گرفت ٫ كنترل اتومبيل و انجام دريفت آسانتر و زيباتر خواهد بود.

همانند اغلب تكنيكهاي دريف اين روش نيز احتياج به قدرت و گشتاور موتور زياد است.

 

Dirt Drop Drift

 

1- با سرعت كم و يا متوسط وارد پيچ شويد.

 

2- شروع به پيچيدن كرده و به گاز دادن ادامه دهيد ٫ ولي با پهلوي اتومبيل كمي به طرف بيرون مسير تمايل پيدا كنيد ( براي مثال اگر پيچ به چپ است ٫ چرخهاي سمت راست را از روي خرده ريزه ها و گرد و خاك اطراف مسير پيست عبور دهيد)

 

3- هنگامي كه چرخهاي عقب در لبه بيروني مسير ( محل چركهاي اطراف مسير) است ٫ گردو خاك و كثافت سطح آسفالت باعث كاهش چسبندگي لاستيكها و خواهد شد. به گاز دادن ادامه بدهيد تا oversteer تشديد پيدا كند و اتومبيل را به داخل مسير عادي برگردانيد تا به دريفت ادامه دهيد.

 

4- وقتي احساس كرديد قسمت عقب اتومبيل بشكل ضربه اي سر خورد ٫ بلافاصله فرمان را در جهت عكس بچرخانيد (countersteer) تا چرخهاي جلو موازي جهت مسير باشند.

اتومبيل شما در جهت چرخهاي جلو تا زمان چرخيدن چرخها كشيده ميشود. به گاز دادن ادامه دهيد ٫ اگر شما گاز را رها كنيد و يا ترمز كنيد چون اتومبيل به شدت در حالت oversteer ميباشد ٫ اتومبيل يا از مسير خارج و يا اسپن ميشود.كه در اينجا كنترل و بازي كردن با گاز و فرمان بسيار مهم است.

 

5- وقتي خواستيد دريفت را به اتمام رسانده و به صورت مستقيم حركت كنيد ٫ بعد از پايان دريفت گاز را به رواني رها كرده و فرمان را را صاف كنيد ٫ اتومبيل با حركتي ضربه اي از حالت دريفت خارج شده و به شكلي مستقيم در جهت چرخهاي جلو حركت ميكند.

 

نكات : در اين روش با قرار گذراندن لاستيكهاي عقب از روي گرد و خاك و كثافتهاي لبه بيروني مسير پيست و سپس گاز دادن ٫ اتومبيل وارد oversteer و دريفت ميشود و بدين دليل زاويه دريفت كمي متفاوت خواهد بود.

اين تكنيك براي اتومبيلهاي با قدرت كم كاربرد خوبي دارد.

 

Feint Drift - Faint Drift

 

1- در حال رسيدن به پيچ ٫ فرمان را خلاف جهت پيچ بچرخانيد.اينكه چه ميزان بايد فرمان را در خلاف جهت پيچ چرخاند بستگي به سرعت اتومبيل دارد.هدف از چرخاندن فرمان در خلاف جهت پيچ ٫ انتقال وزن به يك طرف اتومبيل بر روي تعليق است ٫ اينكار باعث متراكم شدن فنرهاي يك سمت شده و اتومبيل در جهت معكوس پيچ تمايل به گرانش پيدا ميكند.

 

2- هنگامي كه تعليق يك طرف متراكم شد ( تعليق مخالف جهت پيچ فشرده ميشود) ٫ سريعا فرمان را به سمت ديگر بچرخانيد ( موافق جهت پيچ).

اين حركت فريب مانند (feint motion) بايد با رواني صورت گيرد و لزومي ندارد خيلي با سرعت عمل كنيد.چرخاندن خيلي ناگهاني فرمان در جهت پيچ باعث understeer خواهد شد.

 

3- بعد از برگشت اتومبيل به سمت دلخواه ٫ گاز بدهيد. هنگام تركيب نيروي چرخشي ٫ گريز از مركز و برگشت ٫ با گاز دادن زياد اتومبيل وارد دريفت ميشود. در اتومبيلهاي ديفرانسيل جلو (FWD) ميتوان عوض گاز دادن از ترمز دستي (E-Brake) براي oversteer استفاده كرد.

 

4- وقتي احساس كرديد قسمت عقب اتومبيل بشكل ضربه اي سر خورد ٫ بلافاصله فرمان را در جهت عكس بچرخانيد (countersteer) تا چرخهاي جلو موازي جهت مسير باشند.

اتومبيل شما در جهت چرخهاي جلو تا زمان چرخيدن چرخها كشيده ميشود. به گاز دادن ادامه دهيد ٫ اگر شما گاز را رها كنيد و يا ترمز كنيد چون اتومبيل به شدت در حالت oversteer ميباشد ٫ اتومبيل يا از مسير خارج و يا اسپن ميشود. كه در اينجا كنترل و بازي كردن با گاز و فرمان بسيار مهم است.

 

5- وقتي خواستيد دريفت را به اتمام رسانده و به صورت مستقيم حركت كنيد ٫ بعد از پايان دريفت گاز را به رواني رها كرده و فرمان را را صاف كنيد ٫ اتومبيل با حركتي ضربه اي از حالت دريفت خارج شده و به شكلي مستقيم در جهت چرخهاي جلو حركت ميكند.

 

نكات : اين تكنيك روش محبوب من هست و واقعا عاشق اين تكنيك هستم. و با همه انواع اتومبيل ( AWD, FWD , RWD) قابل انجام مي باشد.

اسم اين تكنيك در بعضي جاها Feint ( بمعني تظاهر و فريب) و در برخي ديگر Faint ( به معني حالت ضعف و غش ) نوشته شده كه هر دو نام نيز مناسب اين تكنيك هستش٫ ولي در آموزشهاي Keiichi Tsuchiya ملقب به Drift king به نام Faint معرفي شده است.

اين تكنيك از فنون سنگين rally و race محسوب ميشود و گرايش اتومبيل را هنگام پيچيدن تغيير ميدهد.

چون توصيف مراحل اين تكنيك دريفت كمي پيچيده به نظر ميرسه به صورت خلاصه نيز توضيح ميدهم ٫ براي مثال يك پيچ به راست:

در حال رسيدن به پيچ بسته به سرعت اتومبيل و شرايط موجود ٫ يك ميزان به چپ فرمان ميگيريد ٫ به گونه اي كه وزن روي تعليق چپ منتقل شود ٫ بلافاصله فرمان را برگردانده و شروع به پيچيدن ميكنيد ٫ كه برگشت فرمان بايد با سرعتي باشد كه اتومبيل understeer نشود.

سپس در ديفرانسيل جلو گاز ميدهيد تا oversteer ادامه پيدا كرده و دريفت آغاز شود و در ديفرانسيل عقب از دستي براي ادامه oversteer و آغاز دريفت استفاده ميكنيد.

يك پيشنهاد : این تكنيك بسیار سنگيني است و هنگام انجام اين تكنيك 2 خاطره بد دارم.شدت oversteer و ميزان نيروي G وارده خيلي زياد و لذت بخش و فراتر از تحمل بسياري از اتومبيلها میتواند باشد.

 

Jump Drift

انجام اين تكنيك رو توصيه نميكنم!

 

1- با سرعت متوسط وارد پيچ شويد.

 

2- شروع به پيچيدن كرده و به گاز دادن ادامه دهيد ٫ چرخهاي داخل پيچ را از روي crub ( يا bumper) كوتاهي عبور دهيد.

 

3- وقتي چرخ عقب از روي curb پريد به گاز دادن ادامه دهيد. زماني كه چرخها با آسفالت برخورد كردند ٫ درجا ميچرخند كه بدين وسيله traction (چسبندگي كششي) لاستيكها كم شده و لاستيكها چسبندگي خود را از دست ميدهند. به گاز دادن ادامه دهيد تا دريفت آغاز شود.

 

4- وقتي احساس كرديد قسمت عقب اتومبيل بشكل ضربه اي سر خورد ٫ بلافاصله فرمان را در جهت عكس بچرخانيد (countersteer) تا چرخهاي جلو موازي جهت مسير باشند.

اتومبيل شما در جهت چرخهاي جلو تا زمان چرخيدن چرخها كشيده ميشود. به گاز دادن ادامه دهيد ٫ اگر شما گاز را رها كنيد و يا ترمز كنيد چون اتومبيل به شدت در حالت oversteer ميباشد ٫ اتومبيل يا از مسير خارج و يا اسپن ميشود. كه در اينجا كنترل و بازي كردن با گاز و فرمان بسيار مهم است.

 

5- وقتي خواستيد دريفت را به اتمام رسانده و به صورت مستقيم حركت كنيد ٫ بعد از پايان دريفت گاز را به رواني رها كرده و فرمان را را صاف كنيد ٫ اتومبيل با حركتي ضربه اي از حالت دريفت خارج شده و به شكلي مستقيم در جهت چرخهاي جلو حركت ميكند.

 

نكات : انجام اين تكنيك توصيه نميشود و حتي در برخي از پيستها و در آموزش دريفت نيز انجام آن ممنوع است.دليل واضح است ٫ كمك گرفتن از crubs براي پرتاب اتومبيل و كمك به oversteer كه ميتواند حادثه ساز باشد.

در اين تكنيك با كمك گرفتن از crubs تماس لاستيكها را از زمين قطع كرده و با برخورد مجدد آنها با آسفالت چرخها در جا چرخيده و اتومبيل دچار Oversteer شده و دريفت را آغاز ميكنند.

براي انجام اين تكنيك بايد crubs ( كه Bumper و rumble strip هم ناميده ميشود) از لحاظ ارتفاع و جنس مناسب اينكار باشند.

 

Braking Drift

 

1- با سرعتي بسيار فراتر از ليميتهاي اتومبيل وارد پيچ شويد ٫ با سرعتي كه اگر دريفت نكنيد اتومبيل دچار Understeer شود.

 

2-به روش Heel -toe downshift اتومبيل را در دنده اي قرار دهيد كه هنگام گاز دادن لاستيكهاي عقب چسبندگي خود را از دست بدهند.( دنده 2) در اينجا ترمز كردن بايد بگونه اي باشد كه چسبندگي لاستيكها كاهش يابد.

 

3- به صورت تيز وارد پيچ شويد. هنگامي كه اتومبيل روي apex پيچ قرار گرفت شما بايد چرخاندن فرمان را به اتمام رسانده و دنده معكوس داده باشيد.

 

4- به شدت گاز دهيد ٫ ولي براي ادامه دريفت گاز را تنظيم كنيد ( بازي با پدال گاز)

 

5- وقتي احساس كرديد قسمت عقب اتومبيل بشكل ضربه اي سر خورد ٫ بلافاصله فرمان را در جهت عكس بچرخانيد (countersteer) تا چرخهاي جلو موازي جهت مسير باشند.

اتومبيل شما در جهت چرخهاي جلو تا زمان چرخيدن چرخها كشيده ميشود. به گاز دادن ادامه دهيد ٫ اگر شما گاز را رها كنيد و يا ترمز كنيد چون اتومبيل به شدت در حالت oversteer ميباشد ٫ اتومبيل يا از مسير خارج و يا اسپن ميشود. كه در اينجا كنترل و بازي كردن با گاز و فرمان بسيار مهم است.

 

6- وقتي خواستيد دريفت را به اتمام رسانده و به صورت مستقيم حركت كنيد ٫ بعد از پايان دريفت گاز را به رواني رها كرده و فرمان را را صاف كنيد ٫ اتومبيل با حركتي ضربه اي از حالت دريفت خارج شده و به شكلي مستقيم در جهت چرخهاي جلو حركت ميكند.

 

نكات : خلاصه اين روش اينگونه است : ترمز كردن در مسير مستقيم ورودي در قبل از پيچ ٫ به نحوي كه چسبندگي لاستيكها كاهش يابد و سپس oversteer را هنگام حركات فرمان و گاز متعادل كرده و دريفت ادامه داده ميشود.

براي انجام اين روش بايد نقاط ترمز هر پيچ و ليميتهاي اتومبيل خود را دقيقا بدانيد تا بتوانيد ترمز كردن را به شكلي مطلوب براي دريفت و Oversteer انجام دهيد.در غير اينصورت اتومبيل به راحتي و بدون كنترل spin خواهد شد ٫ لذت و لحظه اوج اين تكنيك زماني است كه اتومبيل را در لبه مرز اسپين قرار داده و دريفت كنيد.

با اتومبيلهاي ديفرانسيل جلو نيز ميتوان اين تكنيك را انجام داد ٫ و همانند بسياري از تكنيكها به جاي گاز از ترمز دستي استفاده كرد.

 

Kansei Drift

 

1- با سرعت بالا وارد پيچ شويد ٫ Kansei Drift در سرعتهاي race انجام ميشود.به نحوي كه اگر دريفت نكنيد اتومبيل دچار Understeer شود.

 

2- به صورت تيز وارد پيچ شده و سريع گاز را رها كنيد. نيروي گرانشي همراه با از دست دادن چسبندگي در اثر رها كردن گاز ٫ باعث ايجاد Oversteer ميشود.

 

3- زماني كه لاستيكها شروع به از دست دادن چسبندگي (oversteer) كردند ٫ دوباره سريعاگاز بدهيد.اينكار باعث غلبه قدرت بر چسبندگي لاستيكها ميشود و لاستيكها چسبندگي ناچيز خود را نيز از دست ميدهند و دريفت آغاز ميشود.

 

4- وقتي احساس كرديد قسمت عقب اتومبيل بشكل ضربه اي سر خورد ٫ بلافاصله فرمان را در جهت عكس بچرخانيد (countersteer) تا چرخهاي جلو موازي جهت مسير باشند.

اتومبيل شما در جهت چرخهاي جلو تا زمان چرخيدن چرخها كشيده ميشود. به گاز دادن ادامه دهيد ٫ اگر شما گاز را رها كنيد و يا ترمز كنيد چون اتومبيل به شدت در حالت oversteer ميباشد ٫ اتومبيل يا از مسير خارج و يا اسپن ميشود. كه در اينجا كنترل و بازي كردن با گاز و فرمان بسيار مهم است.

 

5- وقتي خواستيد دريفت را به اتمام رسانده و به صورت مستقيم حركت كنيد ٫ بعد از پايان دريفت گاز را به رواني رها كرده و فرمان را را صاف كنيد ٫ اتومبيل با حركتي ضربه اي از حالت دريفت خارج شده و به شكلي مستقيم در جهت چرخهاي جلو حركت ميكند.

 

نكات: اين نحوه دريفت به علت سرعت بالا ٫ مستلزم داشتن مهارت و عكس العمل سريعتر ولي روان و آگاهانه است.

اين روش در سرعتهاي ريس (race speeds) صورت ميگيرد ٫ در حال ورود به يك پيچ پر سرعت (high speed corner) راننده وقتي كمي وارد پيچ شد ٫ گاز را رها ميكند تا اتومبيل دچار كمي oversteer شود و سپس براي oversteer بيشتر دوباره سريعا گاز را پر ميكند و يا با حركتها و بازي با گاز و فرمان و اگر احتياج باشد بازي با ترمز ٫ oversteer تشديد و دريفت آغاز و كنترل ميشود.

براي اجراي اين تكنيك نياز به اتومبيلي با neutral balanced است ( تعادل وزني برابر ٫ لغتنامه رانندگي را ببينيد) تا oversteer قابل كنترل باشد.

اگر اتومبيل در پيچ "پله" كند اين تكنيك انجام نخواهد گرفت.

 

Long Slide Drift

 

1- براي انجام اين تكنيك با سرعت زياد وارد پيچ شويد.

 

2- زودتر شروع به پيچيدن كنيد.

 

3- دكمه ترمز دستي (E-Brake) را فشرده و نگه داريد ٫ سريع و با قدرت دستي را كشيده و بخوابانيد ( ترمز دستي را فقط حدود يك ثانيه كشيده نگه داريد) اگر اتومبيل شما RWD ( ديفرانسيل عقب) است هنگام كشيدن دستي كلاج بگيريد.

 

4- وقتي احساس كرديد قسمت عقب اتومبيل بشكل ضربه اي سر خورد ٫ بلافاصله فرمان را در جهت عكس بچرخانيد (countersteer) تا چرخهاي جلو موازي جهت مسير باشند.

اتومبيل شما در جهت چرخهاي جلو تا زمان چرخيدن چرخها كشيده ميشود. به گاز دادن ادامه دهيد.

 

5- اگر از سرعت اتومبيل در هنگام sliding sideways ( سر خوردن روي چهار چرخ با پهلو) كاسته شد ٫ به روش heel-toe downshift معكوس داده و اتومبيل را در دنده اي قرار دهيد كه بتوان به دريفت ادامه داد.

 

6- وقتي خواستيد دريفت را به اتمام رسانده و به صورت مستقيم حركت كنيد ٫ بعد از پايان دريفت گاز را به رواني رها كرده و فرمان را را صاف كنيد ٫ اتومبيل با حركتي ضربه اي از حالت دريفت خارج شده و به شكلي مستقيم در جهت چرخهاي جلو حركت ميكند.

 

نكات : دريفتهاي زيبايي بدين روش ميتوان انجام داد و در مقايسه با برخي از تكنيكها دريفت چرخاندن فرمان براي ورود به پيچ نيز زودتر انجام ميگيرد. انجام heel and toe downshift براي ادامه دريفت جالب است ولي بايد كاملا صحيح انجام شود ٫ در اين هنگام يك ضربه كوچك ميتواند تعادل را از بين برده و دريفت را خراب كند.

 

Swaying Drift , Manji Drift , Choku-Dori

 

Choku-Dori در زبان ژاپني به معني 6 و 8 است.

 

1- براي انجام اين تكنيك با سرعتي در حدود متوسط تا زياد وارد پيچ شويد.

 

2- ديرتر شروع به پيچيدن كنيد.

 

3- دكمه ترمز دستي (E-Brake) را فشرده و نگه داريد ٫ سريع و با قدرت دستي را كشيده و بخوابانيد ( ترمز دستي را فقط حدود يك ثانيه كشيده نگه داريد) اگر اتومبيل شما RWD ( ديفرانسيل عقب) است هنگام كشيدن دستي كلاج بگيريد.

 

4- وقتي احساس كرديد قسمت عقب اتومبيل بشكل ضربه اي سر خورد ٫ بلافاصله فرمان را در جهت عكس بچرخانيد (countersteer) تا چرخهاي جلو موازي جهت مسير باشند.

اتومبيل شما در جهت چرخهاي جلو تا زمان چرخيدن چرخها كشيده ميشود. به گاز دادن ادامه دهيد .

 

5- اكنون اتومبيل شما از بيرون پيچ شروع به sliding sideways كرده است (سر خوردن روي 4 چرخ با پهلو )

 

6- وقتي خواستيد اتومبيل را در جهت پيچ بعدي هدايت كنيد ٫ گاز را سريع و كامل رها كنيد. با رها كردن ناگهاني گاز ٫ اتومبيل به ناگاه در جهت مخالف حركت ميكند. وقتي بدين روش اتومبيل را در جهت و زاويه دلخواه قرار داديد ٫ دوباره گاز داده و حالت دريفت را ادامه دهيد ( براي ادامه دريفت در طول پيچ دوم)

 

7- فرمان را كمي شل كنيد و اجازه دهيد فرمان برگردد تا چرخهاي جلو بار ديگر با مسير در يك جهت باشند. اگر احتياج باشد فرمان معكوس بدهيد (Countersteer)

 

8- اگر از سرعت اتومبيل در هنگام sliding sideways ( سر خوردن روي چهار چرخ با پهلو) كاسته شد ٫ به روش heel-toe downshift معكوس داده و اتومبيل را در دنده اي قرار دهيد كه بتوان به دريفت ادامه داد.

 

9- وقتي خواستيد دريفت را به اتمام رسانده و به صورت مستقيم حركت كنيد ٫ بعد از پايان دريفت گاز را به رواني رها كرده و فرمان را را صاف كنيد ٫ اتومبيل با حركتي ضربه اي از حالت دريفت خارج شده و به شكلي مستقيم در جهت چرخهاي جلو حركت ميكند

 

نكات : خلاصه اين تكنيك بدين شكل است : استفاده از ترمز دستي در مسير مستقيم و شروع دريف با زاويه زياد (كه در مقايسه با ساير دريفتها پيچيدن و ورود به پيچ ديرتر آغاز ميشود) ٫ جهت حفظ اين زاويه و آمادگي و امكان براي دريفت در پيچ بعدي. براي همين اين نوع دريفت بايد با سرعت زياد انجام شود.

به نظر من اين تكنيك از بهترين و زيباترين انواع دريفت است ٫ انجام اينكار با يك اتومبيل Fwd سخت ولي با يك اتومبيل RWD بسيار زيبا و لذت بخش است. در هر صورت انجام صحيح اين تكنيك با هر اتومبيلي نشان دهنده اينست كه راننده مهارت و تسلط خوبي در انجام دريفت دارد.

  


Power Over

 

1- با هر سرعتيي دلخواه وارد پيچ شويد. مبناي انجام powerover drift قدرت موتور (horsepower) است و در نتيجه نيازي به سرعت و يا نيروي چرخشي و گرانشي نيست.

 

2- به صورت تيز وارد پيچ شده و كاملا گاز بدهيد ٫ به حدي كه ميزان گاز براي از دست دادن چسبندگي لاستيكها كافي باشد. با تركيب نيروي گرانشي در اثر پيچيدن و گاز دادن زياد ٫ اتومبيل دچار oversteer ميشود.

 

3- وقتي احساس كرديد قسمت عقب اتومبيل بشكل ضربه اي سر خورد ٫ بلافاصله فرمان را در جهت عكس بچرخانيد (countersteer) تا چرخهاي جلو موازي جهت مسير باشند.

اتومبيل شما در جهت چرخهاي جلو تا زمان چرخيدن چرخها كشيده ميشود. به گاز دادن ادامه دهيد ٫ اگر شما گاز را رها كنيد و يا ترمز كنيد چون اتومبيل به شدت در حالت oversteer ميباشد ٫ اتومبيل يا از مسير خارج و يا اسپن ميشود. كه در اينجا كنترل و بازي كردن با گاز و فرمان بسيار مهم است.

 

4- وقتي خواستيد دريفت را به اتمام رسانده و به صورت مستقيم حركت كنيد ٫ بعد از پايان دريفت گاز را به رواني رها كرده و فرمان را را صاف كنيد ٫ اتومبيل با حركتي ضربه اي از حالت دريفت خارج شده و به شكلي مستقيم در جهت چرخهاي جلو حركت ميكند.

 

نكات : اين تكنيك با گاز دادن مفرط هنگام پيچيدن انجام ميشود و اتومبيل شديدن oversteer ميشود (tail slide)

نياز به اتومبيلي ديفرانسيل عقب با قدرت زياد است.اتومبيلي كه توان انجام كامل Burn out را داشته باشد.

باتری مناسب برای خودرو # آشنایی با دریفت و تکنیک های  
باتری 90 آمپر سوزوکی

3,320,000 تومان

باتری 100 آمپر سوزوکی

3,460,000 تومان

باتری 150 آمپر سوزوکی

5,710,000 تومان

باتری 200 آمپر سوزوکی

0 تومان

باتری 35 آمپر سوزوکی

1,830,000 تومان

باتری 100 آمپر صبا باتری - واریان

2,780,000 تومان

باتری 120 آمپر صبا باتری - واریان

0 تومان

باتری 200 آمپر صبا باتری - واریان

6,475,000 تومان

باتری 100 آمپر صبا باتری - کاسپین

2,780,000 تومان

باتری 120 آمپر صبا باتری - کاسپین

0 تومان

باتری 200 آمپر صبا باتری - کاسپین

0 تومان

باتری 45 آمپر اوربیتال وان سیلور

2,040,000 تومان

باتری 35 آمپر اوربیتال وان سیلور

1,860,000 تومان

باتری 45 آمپر اوربیتال EFB

996,000 تومان

باتری 35 آمپر اوربیتال EFB

876,000 تومان

باتری 66 آمپر سوزوکی

2,530,000 تومان

باتری 70 آمپر سوزوکی

2,640,000 تومان

باتری 74 آمپر سوزوکی

2,680,000 تومان

باتری 60 آمپر سوزوکی

2,330,000 تومان

باتری 45 آمپر سوزوکی

2,060,000 تومان

باتری 50 آمپر سوزوکی

2,060,000 تومان

باتری 55 آمپر سوزوکی

2,200,000 تومان

باتری 70 آمپر صبا باتری

1,800,000 تومان

باتری 66 آمپر صبا باتری

1,790,000 تومان

باتری 60 آمپر صبا باتری

1,630,000 تومان

باتری 60 آمپر صبا باتری

1,630,000 تومان

باتری 66 آمپر صبا باتری

1,790,000 تومان

باتری 70 آمپر صبا باتری

1,800,000 تومان

باتری 90 آمپر صبا باتری

2,390,000 تومان

باتری 80 آمپر صبا باتری

0 تومان

باتری 50 آمپر صبا باتری

1,450,000 تومان

باتری 55 آمپر صبا باتری

1,490,000 تومان

باتری 55 آمپر صبا باتری

1,490,000 تومان

باتری 50 آمپر صبا باتری

1,450,000 تومان

باتری 74 آمپر صبا باتری

1,870,000 تومان

باتری 74 آمپر صبا باتری

1,870,000 تومان

باتری 80 آمپر صبا باتری

0 تومان

باتری 90 آمپر صبا باتری

2,390,000 تومان

باتری 50 آمپر اوربیتال وان سیلور

2,040,000 تومان

باتری 55 آمپر اوربیتال وان سیلور

2,000,000 تومان

باتری 60 آمپر اوربیتال وان سیلور

2,100,000 تومان

باتری 66 آمپر اوربیتال وان سیلور

2,286,000 تومان

باتری 70 آمپر اوربیتال وان سیلور

2,370,000 تومان

باتری 74 آمپر اوربیتال وان سیلور

2,346,000 تومان

باتری 80 آمپر اوربیتال وان سیلور

0 تومان

باتری 90 آمپر اوربیتال وان سیلور

0 تومان

باتری 100 آمپر اوربیتال وان سیلور

3,160,000 تومان

باتری 120 آمپر اوربیتال وان سیلور

0 تومان

باتری 150 آمپر اوربیتال وان سیلور

5,220,000 تومان

باتری 200 آمپر اوربیتال وان سیلور

3,760,000 تومان

باتری 50 آمپر اوربیتالEFB

980,000 تومان

باتری 55 آمپر اوربیتالEFB

1,023,000 تومان

باتری 60 آمپر اوربیتال EFB

1,083,000 تومان

باتری 66 آمپر اوربیتال EFB

1,157,000 تومان

باتری 70 آمپر اوربیتال EFB

1,231,000 تومان

باتری 74 آمپر اوربیتال EFB

1,260,000 تومان

باتری 80 آمپر اوربیتال EFB

1,353,000 تومان

باتری 90 آمپر اوربیتال EFB

1,569,000 تومان

باتری 100 آمپر اوربیتال EFB

1,690,000 تومان

باتری 120 آمپر اوربیتال EFB

1,946,000 تومان

باتری 150 آمپر اوربیتال EFB

2,309,000 تومان

باتری 200 آمپر اوربیتال EFB

2,928,000 تومان

اشتراک در خبرنامه امداد باطری

برای اشتراک در خبرنامه پست الکترونیک خود را وارد کنید.