Please wait
پنجشنبه 16 تیر 1401 امداد باطری 10086 42

پراهمیت ترین سیستم های ایمنی تاریخ خودروسازی

سیستم های ایمنی خودرو همواره مورد توجه خودروسازان بوده تا علاوه بر حفظ جان مشتریان شرکت بتوانند بر اعتبار برند خود بیفزایند. در طول تاریخ خودروسازی جهان، سیستم های ایمنی به مرور با نمایش توان خود، توسط دیگر شرکت های خودروسازی باز طراحی شد و مورد استفاده قرار گرفت.

 

همراهان گرامی امداد باتری ،سیستم های ایمنی خودرو همواره مورد توجه خودروسازان بوده تا علاوه بر حفظ جان مشتریان شرکت بتوانند بر اعتبار برند خود بیفزایند. در طول تاریخ خودروسازی جهان، سیستم های ایمنی به مرور با نمایش توان خود، توسط دیگر شرکت های خودروسازی باز طراحی شد و مورد استفاده قرار گرفت. بعد از مدتی با اثبات کارایی‌های آنها، دولت ها استفاده از آنها را بر روی همه خودروها ضروری دانستند و قوانینی برای آنها وضع شد. در این نوشته مهم ترین سیستم های ایمنی و تاریخچه سیستم های ایمنی خودرو می پردازیم که در کاهش تصادفات و مرگ و میر سرنشینان و اشخاص ثالث نقش تاثیرگذاری داشته و دارند.

تاریخچه سیستم های ایمنی خودرو و مهم ترین فناوری‌های ایمنی خودرو مهم ترین سیستم های ایمنی خودرو ترمزهای دیسکی کمربند ایمنی سه نقطه ای از سیستم های ایمنی خودرو برنامه کنترل پایداری الکترونیکی Electronic Stability Program از سیستم های ایمنی خودرو نقاط مچاله شونده سیستم اخطار خروج از مسیر کیسه هوا از سیستم های ایمنی خودرو ترمز ضد قفل جز سیستم های ایمنی خودرو ایربگ عابر پیاده ایربگ عابر پیاده برای جلوگیری از برخورد عابران پیاده با شیشه خودرو کروز کنترل تطبیقی یا Adaptive Cruise Control

در این مطلب نگاهی داریم به مهم ترین سیستم های ایمنی در طول تاریخ خودروسازی که هم به نوعی روند تکاملی ایمنی خودرو را نمایش می دهند و هم بیشترین اثر را در کاهش تصادفات و مرگ و میر سرنشینان و اشخاص ثالث داشته اند.

کمربند ایمنی

هرچند شایعات زیادی این روزها در فضای مجازی مبنی بر ایرانی بودن مخترع کمربند ایمنی شنیده می شود اما باید بدانیم که اولین بار کمربند ایمنی در میانه قرن نوزدهم میلادی و توسط یک مهندس انگلیسی در نیویورک ثبت اختراع شده است. اما استفاده از این ابزار بسیار کارآمد برای بار اول در یک خودرو تولید انبوه، توسط شرکت های Nash در سال 1949 و فورد در سال 1955 صورت گرفته است که این رویه نیز بعد از انجام آزمایشاتی بود که توسط یک موسسه تحقیقاتی درباره میزان اثر نجات بخشی این قطعه روی سرنشینان خودرو صورت گرفت. قابل ذکر است که با وجود انواع و اقسام سیستم های ایمنی در خودروهای مدرن امروزی، هنوز هم کمربند ایمنی با بیش از 50 درصد کاهش آسیب های ناشی از تصادف، بالاترین کارایی را داشته و این رقم برای ایربگ در حدود 30 درصد تخمین زده می شود.

نقاط مچاله شونده

در سال 1952 شرکت مرسدس بنز اقدام به طراحی اتاق W114 خود یا همان مرسدس معماری کرد که در طراحی آن برای اولین بار ایمنی غیرفعال بدنه را به صورت حرفه ای در پیش گرفت. همیشه سعی می شود که در تصادفات اتاق تا حد ممکن سالم باقی بماند و دماغه خودرو بیشترین انرژی جنبشی ایجاد شده در تصادف را جذب کرده تا کمترین اثر آن به کابین برسد. برای این کار باید از نقاط مچاله شونده و جاذب انرژی تصادف استفاده کرد و این طرحی بود که مرسدس برای اولین بار در بنز W114 پیاده کرد.

ترمزهای دیسکی

با بالا رفتن سرعت خودروها به مرور زمان، نیاز به یک توقف سریع تر، کوتاه تر و ایمن تر به شدت حس می شد و این دقیقا مشکلی بود که در ترمزهای کاسه ای قابل رفع نبود. برای اولین بار از ترمزهای دیسکی در سال 1902 در بیرمنگام انگلیس رونمایی شد اما نبود تکنولوژی لازم برای ساخت انبوه این قطعه باعث شد تا 51 سال بعد، برای اولین بار جگوار از ترمزهای دیسکی در خودرو مسابقه ای خود یعنی جگوار C-Type استفاده کند و در سال 1955 نیز، سیتروئن در خودرو لوکس DS استفاده از این تکنولوژی را برای اولین بار در یک خودرو تولید انبوه به کار بگیرد.

کمربند ایمنی سه نقطه ای

کمربندهای امینی در ابتدا بسیار ساده بوده و از دو قسمت که به هم گیره می شدند، ساخته شده بود. این کمربندها آزادی عمل راننده و سرنشین را در حین سواری می گرفت و چون قابل تنظیم نبود، مشکلاتی نیز برای استفاده کنندگان به همراه داشت. تا اینکه در سال 1958 یکی از مهندسان ولوو به نام نیس بوهلین کمربند ایمنی سه نقطه ای را ابداع کرد و ولوو نیز به سرعت آن را به شکل یک استاندارد در محصولاتش به کار گرفت. بد نیست بدانیم که در انگلیس استفاده از کمربند ایمنی برای راننده و شاگرد از سال 1983 اجباری شد و از سال 1991 قانون استفاده از کمربند ایمنی در کل اروپا برای همه افراد داخل خودرو به تصویب رسید.

کیسه هوا

ایربگ یا همان کیسه هوا در سال های دهه 50 میلادی در آمریکا متولد شد اما در اروپا می توان گفت برای اولین بار به صورت کاملا جدی در دنیا، مرسدس بنز این تکنولوژی را روی خودروهای سواری اش به کار گرفت. این شرکت آلمانی در دهه 80 میلادی از ایربگ در اس کلاس سری W126 خود استفاده کرد که در آن زمان یک آپشن انتخابی از سوی خریدار بود. بعد از مرسدس بنز، پورشه در محصول 944 خود و بعد از آن نیز در هوندا لِجند از ایربگ این بار به صورت استاندارد و نه آپشن استفاده شد و کم کم با اثر نجات بخشی این قطعه، دیگر شرکت های خودروسازی نیز تا پایان قرن بیستم آن را در لیست وسایل ایمنی محصولاتشان حتی به صورت آپشن قرار دادند.

ترمز ضدقفل

یکی از دلایل بروز تصادفات و سوانح در ترمزگیری های شدید ناشی از قفل شدن چرخ ها و خصوصا چرخ های محور جلو است که هم منجر به انحراف خودرو خواهدشد و هم قابلیت فرمان پذیری و هدایت خودرو را از راننده خواهدگرفت. مرسدس بنز که بیشترین نوآوری را در صنعت خودرو به نام خود ثبت کرده است، در سال 1978 استفاده از سیستم ترمز ضدقفل را در خودروهای سواری و به صورت تولید انبوه در دستور کار خود قرار داد و این در حالی بود که این سیستم قبلا برای هواپیماها و در سال 1929 معرفی شده بود. سیستم گفته شده توسط شرکت بوش که از توسعه دهندگان سیستم های مختلف خودرویی تا امروز در دنیا محسوب می شود، آماده شد و در ابتدا به صورت سفارشی برای اس کلاس W116 قابل خریداری بود و برای اولین بار نیز شرکت فورد در سال 1985 برای محصول گرانادای خود این سیستم را به صورت استاندارد عرضه کرد.

ایربگ عابر پیاده

عابران پیاده در برخورد با خودرو روی درب موتور پرتاب می شوند و در اکثر مواقع با برخورد سر آنها با شیشه و یا انتهای درب موتور خودرو دچار آسیب های شدیدی به سر می شوند که در برخی حالات منجر به مرگ آنها نیز خواهدشد. ایربگ عابر پیاده راهکاری است که ولوو آن را در سال 2012 پیشنهاد داده و روی محصول V40 خود نیز استفاده از آن را آغاز کرده است. در این سیستم یک ایربگ در زیر درب موتور خودرو و متمایل به انتهای آن در حین تصادف باز می شود تا سر عابر پیاده بعد از برخورد با خودرو، به جای اصابت به شیشه روی آن قرار بگیرد و در این روش چون درب موتور نیز کمی زاویه گرفته و رو به بالا خواهدآمد، از شدت برخورد بدن عابر پیاده نیز کاسته می شود. ایربگ عابر پیاده برای سرعت های بالای 50 کیلومتر در ساعت فعال می شود و تشخیص برخورد با عابر پیاده از برخورد با حیوان، خودرو و دیگر موانع به عهده 7 سنسور قرار گرفته در دماغه خودرو است.

کروز کنترل تطبیقی

کروز کنترل وظیفه حفظ سرعت خودرو در مسیر را دارد اما نکته مهم در این است که این سیستم جزو وسایل رفاهی خودرو دسته بندی می شود و اگر مانعی حین حرکت در مسیر خودرو ظاهر شود و راننده اقدام به کاهش سرعت نکند، برخورد با آن حتمی خواهدبود. اما نمونه تطبیقی که سرعت خود را می تواند با خودرو حلویی هماهنگ کند، توسط مرسدس بنز و روی کلاس اس و CL این شرکت در سال 1999 پیاده سازی شد که در هر دو حالت کاهش و یا افزایش سرعت خودرو جلویی، قابلیت هماهنگ کردن با آن را داشت. این کار توسط رادارهای قرار گرفته در دماغه خودرو صورت می گیرد و بعد از مرسدس بنز، جگوار نیز در کوپه اسپرتی خود یعنی XK از کروز کنترل تطبیقی در همان سال بهره گرفت.

برنامه کنترل پایداری

فرض کنیم در یک پیچ در حال حرکت با خودرو هستیم و بنا به شرایط نوع حرکت و سرعت تردد و یا زاویه پیچ، خودرو در حال خروج به خارج مسیر است. این حالت می تواند برای مانوردادن در حین عبور از یک مانع و یا ترمزگیری در یک مسیر که شرایط همه چرخ ها یکسان نیست نیز اتفاق بیفتد چرا که در این حالت اگر همه چرخ ها نیروی ترمزی برابر دریافت کنند، چون سرعت متفاوتی در زمان پیچیدن دارند، خودرو دچار بی تعادلی خواهدشد. برنامه کنترل پایداری که با نام های ESC و ESP شناخته می شود، در سال 1995 توسط مرسدس بنز و ب ام و ابداع و اولین بار نیز بر روی اس کلاس و سری 7 پیاده شد که کار آن، تشخیص تمایل خروج خودرو از مسیر بود و برای کنترل خودرو اقدام به ترمزگیری در چرخ ها به صورت مجزا کرده و با کنترل دریچه گاز، قدرت و گشتاور تولیدی موتور را نیز در اختیار می گرفت. با موفقیت های این دو شرکت آلمانی در توسعه این محصول، به سرعت تویوتا، آئودی و ولوو نیز از آن برای ساخته های خودشان استفاده کردند و از سال 2014 میلادی نیز، کلیه خودروهای تولیدی در قاره اروپا باید به این سیستم مجهز باشند.

سیستم اخطار خروج از خط

بسیاری از تصادفات ناشی از خواب آلودگی راننده است که منجر به انحراف خودرو به طرفین و برخورد با موانع و یا خودروهای دیگر خواهدشد. شرکت سیتروئن در سال 2005 و در سه خودرو C5, C4 و C6 خود از سیستمی استفاده کرد که خطوط جاده را اسکن کرده و در صورتی که خودرو از روی این خطوط بگذرد و آنها را قطع کند، به راننده اخطار می دهد و با لرزش صندلی و یا فرمان آن را از خواب آلودگی احتمالی بیدار می کند. امروزه بسیاری از خودروسازان اروپایی از این سیستم در ساخته های سبک و سنگین خود استفاده می کنند.

سیستم های ایمنی خودرو هشداردهنده به راننده car-alarm-systems
یکی از حالاتی که موجب افزایش تصادفات مرگبار می شود خواب آلودگی راننده است . اگر اتومبیل شما دارای یک سیستم اخطار دهنده هوشمند باشد تا شما را مجددا هوشیار نماید در واقع از نمونه ای از سیستم‌های هشدار به راننده در خودروی خود بهره می برید. این سیستم ها هروقت حس کنند ، راننده از عوامل ایمنی در رانندگی غفلت کرده یا سایر عوامل خطرناک راننده و خودرو را تهدید می کنند ، با هشدار به موقع به راننده ، مانع تصادف و آسیب به خودرو ، سرنشینان ، عابران پیاده و سایر خودروها می شوند.

باتری مناسب برای خودرو #اهمیت اختراعات ایمنی خودرو-پراهمیت ترین سیستم های ایمنی تاریخ خودروسازی 
باتری 90 آمپر سوزوکی

3,320,000 تومان

باتری 100 آمپر سوزوکی

3,460,000 تومان

باتری 150 آمپر سوزوکی

5,710,000 تومان

باتری 200 آمپر سوزوکی

0 تومان

باتری 35 آمپر سوزوکی

1,830,000 تومان

باتری 100 آمپر صبا باتری - واریان

2,780,000 تومان

باتری 120 آمپر صبا باتری - واریان

0 تومان

باتری 200 آمپر صبا باتری - واریان

6,475,000 تومان

باتری 100 آمپر صبا باتری - کاسپین

2,780,000 تومان

باتری 120 آمپر صبا باتری - کاسپین

0 تومان

باتری 200 آمپر صبا باتری - کاسپین

0 تومان

باتری 45 آمپر اوربیتال وان سیلور

2,040,000 تومان

باتری 35 آمپر اوربیتال وان سیلور

1,860,000 تومان

باتری 45 آمپر اوربیتال EFB

996,000 تومان

باتری 35 آمپر اوربیتال EFB

876,000 تومان

باتری 66 آمپر سوزوکی

2,530,000 تومان

باتری 70 آمپر سوزوکی

2,640,000 تومان

باتری 74 آمپر سوزوکی

2,680,000 تومان

باتری 60 آمپر سوزوکی

2,330,000 تومان

باتری 45 آمپر سوزوکی

2,060,000 تومان

باتری 50 آمپر سوزوکی

2,060,000 تومان

باتری 55 آمپر سوزوکی

2,200,000 تومان

باتری 70 آمپر صبا باتری

1,800,000 تومان

باتری 66 آمپر صبا باتری

1,790,000 تومان

باتری 60 آمپر صبا باتری

1,630,000 تومان

باتری 60 آمپر صبا باتری

1,630,000 تومان

باتری 66 آمپر صبا باتری

1,790,000 تومان

باتری 70 آمپر صبا باتری

1,800,000 تومان

باتری 90 آمپر صبا باتری

2,390,000 تومان

باتری 80 آمپر صبا باتری

0 تومان

باتری 50 آمپر صبا باتری

1,450,000 تومان

باتری 55 آمپر صبا باتری

1,490,000 تومان

باتری 55 آمپر صبا باتری

1,490,000 تومان

باتری 50 آمپر صبا باتری

1,450,000 تومان

باتری 74 آمپر صبا باتری

1,870,000 تومان

باتری 74 آمپر صبا باتری

1,870,000 تومان

باتری 80 آمپر صبا باتری

0 تومان

باتری 90 آمپر صبا باتری

2,390,000 تومان

باتری 50 آمپر اوربیتال وان سیلور

2,040,000 تومان

باتری 55 آمپر اوربیتال وان سیلور

2,000,000 تومان

باتری 60 آمپر اوربیتال وان سیلور

2,100,000 تومان

باتری 66 آمپر اوربیتال وان سیلور

2,286,000 تومان

باتری 70 آمپر اوربیتال وان سیلور

2,370,000 تومان

باتری 74 آمپر اوربیتال وان سیلور

2,346,000 تومان

باتری 80 آمپر اوربیتال وان سیلور

0 تومان

باتری 90 آمپر اوربیتال وان سیلور

0 تومان

باتری 100 آمپر اوربیتال وان سیلور

3,160,000 تومان

باتری 120 آمپر اوربیتال وان سیلور

0 تومان

باتری 150 آمپر اوربیتال وان سیلور

5,220,000 تومان

باتری 200 آمپر اوربیتال وان سیلور

3,760,000 تومان

باتری 50 آمپر اوربیتالEFB

980,000 تومان

باتری 55 آمپر اوربیتالEFB

1,023,000 تومان

باتری 60 آمپر اوربیتال EFB

1,083,000 تومان

باتری 66 آمپر اوربیتال EFB

1,157,000 تومان

باتری 70 آمپر اوربیتال EFB

1,231,000 تومان

باتری 74 آمپر اوربیتال EFB

1,260,000 تومان

باتری 80 آمپر اوربیتال EFB

1,353,000 تومان

باتری 90 آمپر اوربیتال EFB

1,569,000 تومان

باتری 100 آمپر اوربیتال EFB

1,690,000 تومان

باتری 120 آمپر اوربیتال EFB

1,946,000 تومان

باتری 150 آمپر اوربیتال EFB

2,309,000 تومان

باتری 200 آمپر اوربیتال EFB

2,928,000 تومان

اشتراک در خبرنامه امداد باطری

برای اشتراک در خبرنامه پست الکترونیک خود را وارد کنید.