Please wait
جمعه 24 تیر 1401 امداد باطری 10184 42

موارد مهمی که بعد از تصادف ماشین باید بدانید

تصادف کردن موقع رانندگی حتی اگر جزئی و خفیف باشد، یک تجربۀ بسیار ترسناک و استرس‌زا است. تجربه تصادف‌هایی که سبب خسارت‌های مالی و حتی جانی می شوند، حتی برای رانندگان با تجربه هم سخت و طاقت‌فرسا است...

 همراهان گرامی امداد باتری ،در هنگام بروز حادثه رانندگی رعایت چند نکته می‌تواند شرایط را کاملا متفاوت سازد. بسیاری در هنگام تصادف کنترل اعصاب را از دست می‌دهند یا ایمنی را رعایت نمی‌کنند و در ادامه اتفاق بدتری رخ می‌دهد. همچنین برخی آگاهی لازم در مورد اقدامات بعد از تصادف را ندارند و ممکن است دچار مشکلات مختلفی شوند. در این گزارش قصد داریم مهمترین نکاتی که باید بعد از تصادف در ذهن داشته باشید را بیان کنیم.

آرامش خود را حفظ کنید


فکر کردن چند ثانیه ای، آرام کردن خود و فرو خوردن خشم سه نکته مهمی است که باید بعد از تصادف در ذهن داشته باشید. گاهی یک سانحه کوچک به خاطر خشم و عصبانیتی که در پی خود دارد به فاجعه‌ای بزرگ تبدیل می‌شود. کنترل آرامش بسیار کار سختی است، اما غیر ممکن نیست.

چند اقدام مهم پس از تصادف

اولین و مهم‌ترین کاری که بعد از تصادف باید انجام دهید، حفظ خونسردی است. باید بدانید که اگر حالت‌هایی مانند سرگیجه، سردرد و حتی عصبانیت هم دارید طبیعی است. اما بهتر است آرام باشید تا بتوانید اقدامات لازم را برای محافظت از خود و دیگران انجام دهید. بهتر است ابتدا چند نفس عمیق بکشید، به صورت دم و بازدم و سپس کارهای زیر را انجام دهید:

با پلیس تماس بگیرید

پس از اولین اقدام یعنی حفظ خونسردی، دومین اقدام این است که چک کنید آیا تصادف منجر به جرح ساکنان هر کدام از خودروها شده است یا نه. در صورتی که تصادف منجر به جرح و آسیب جسمی شده، با شماره اورژانس، 115 تماس بگیرید و با حفظ تمرکز و خونسردی به سوالاتشان پاسخ بدهید.

در تصادفات جرحی، برای درمان یا انتقال مجروحین باید حتما با اورژانس تماس گرفته شود، در غیر این صورت بیمه ها مسئولیتی برای جبران خسارت نخواهند داشت. 

اقدام بعدی تماس گرفتن با پلیس 110 است. شما هنگامی که با پلیس تماس می‌گیرید و آدرس و محل دقیق وقوع حادثه را اعلام می‌کنید، نزدیک‌ترین واحد راهنمایی و رانندگی با تمام افراد موردنیاز مثل کارشناسان تصادف در محل وقوع حادثه حاضر می‌شوند و اقدامات لازم را انجام می‌دهند.

نکته‌ای که اینجا حائز اهمیت است، این است که گاهی، طرف مقابل که مقصر تصادف بوده است، با گفتن اینکه خودش نقاش یا صافکار آشنا سراغ دارد، از شما می خواهد با پلیس تماس نگیرید! به نفع شما است که زیر بار این حرف‌ها نروید؛ چرا که ممکن است طرف مقابل از این طریق بخواهد در مصرف کوپن بیمۀ خود صرفه‌جویی کند. پس بهتر است خسارت تان را از بیمه بگیرید و با خیال راحت به تعمیرکار معتمد خود مراجعه و خودروی خود را تعمیر کنید.

از حادثه عکس بگیرید


عکس گرفتن از حادثه اصلا کار اشتباهی نیست بلکه بسیار ضروری است. در هنگام عکس برداری سعی کنید تمام زوایا را پوشش دهید همچنین چهره راننده‌های دیگر و البته شاهدان را نیز در تصویر خود بگنجانید تا در زمان درست از آن استفاده کنید. تصویربرداری برای زمان ارائه مدارک به بیمه هم می‌تواند موثر واقع شود.

خروج خودرو از جاده در صورت نبود خسارت جرحی

زمان تصادف در جاده و بیابان، در صورتی که تصادف منجر به مصدومیت راننده یا سرنشینان نشده و تنها حسارت مالی در پی داشته، اتومبیل خود را در جاده رها نکنید. بارها دیده شده است که پس از تصادف یک خودرو در جاده، کنار نکشیدن آن، منجر به تصادف‌های دیگری شده است. همچنین، وجود اتومبیل در جاده نیز سبب ترافیک و کندشدن حرکت سایر خودروها می‌شود.

پس از تماس با پلیس از خودروها عکس بگیرید و سپس خودروها را به لاین کندرو منتقل کنید تا مانع عبور خودروهای دیگر نشوند.

درخواست کروکی کنید

با اینکه شرکت های بیمه، خسارت های کم هزینه را (در زمان نگارش این مقاله زیر ۸ میلیون تومان) بدون کروکی هم می دهند، اما اگر کروکی داشته باشید دستتان پر و کارتان بسیار راحت تر خواهد بود. پس حتما از پلیس راهنمایی و رانندگی حاضر در صحنه تصادف، درخواست کروکی کنید.

نکته دیگر این است که شرکت های بیمه، بعضا خدمات کارشناسی سیار ارائه می دهند و در محل، خسارت را تعیین و به فرد خسارت دیده پرداخت می کنند. توصیه ما این است که به جای استفاده از این خدمت، که به دلیل محدودیت زمان، ممکن است در آن هزینه کمتر از رقم واقعی برآورد شود، تعیین خسارت را سر فرصت و در دفتر بیمه انجام دهید تا مجبور به پرداخت خسارت از جیب نشوید. 

فرارنکردن از صحنۀ تصادف

شاید برای شما هم اتفاق افتاده باشد که وقتی به محل پارک خودروی خود رفته‌اید، با آیینۀ شکسته یا سپر آویزان یا بدنۀ فرورفته مواجه شده اید. در این لحظه حال بدتان قابل تصور است و از این کار رانندۀ خاطی بسیار عصبانی هستید.

حال تصور کنید که زمانی که حادثه شدیدتری رخ می‌دهد، کسی که حال بهتری دارد، محل را ترک کند و به جای کمک به آسیب دیدگان احتمالی، فرار کند. در صورتی که فارغ از اینکه چه کسی مقصر است، بهترین تصمیم کمک به آسیب دیدگان است و شاید این اقدام به موقع، جان کسی را نجات بدهد. 

مراجعه به دکتر

در تصادفات شدید بدن افراد در لحظه‌های ابتدایی تصادف به دلیل ترشح هورمون‌های آدرنالین در واکنش به ضربه‌ها و فشارهای وارد شده، به‌درستی علائم را نشان نمی‌دهد. شاید در ابتدا فقط یک سرگیجه و سردرد ساده باشد و شما به‌راحتی از آن عبور کنید؛ اما ممکن است همین علائم کوچک در ساعات بعدی به یک کابوس بزرگ برای شما تبدیل شود. در این هنگام بهتر است علایم را هر چند کوچک دست کم نگیرید و هرچه سریع‌تر به یک پزشک مراجعه کنید یا ضمن اقدامات انجام شده، با اورژانس تماس بگیرید تا از ‌سلامتی خود مطمئن شوید.

تمرکزکردن برای یادآوری جزئیات حادثه

پس از بروز حادثه، تماس گرفتن با پلیس و تبادل کارت‌ها، شما باید تمام تمرکز خود را جمع کنید و ببینید قبل از این اتفاق دقیقاً مشغول چه کاری بودید، در کدام خیابان یا جاده و در چه لاینی مشغول به رانندگی بودید، هنگامی که تصادف کردید، چه زمانی بود و به چه شکلی وارد صحنۀ تصادف شدید. همۀ اینها جزئیاتی است که از شما بارها و بارها پرسیده می‌شود. به همین علت، بهتر است این اطلاعات را دقیق به یاد داشته باشید تا در روند پرونده دچار مشکل نشوید.

بی‌تفاوت نبودن

احتمال دارد تصادفی اتفاق بیفتد که شما هیچ نقشی در آن ندارید؛ نه کسی هستید که مقصر است و نه کسی که خسارت‌ دیده است و فقط به‌عنوان یک رهگذر در حال عبور از محل حادثه هستید. وظیفه و اخلاق انسانی در اینجا حکم می‌کند که نسبت به این اتفاق بی‌تفاوت نباشید و حتماً و فوراً با پلیس و مراکز امداد تماس بگیرید. 

اینکه فکر کنید شخص دیگری قبل از شما این کار را انجام داده است، درست نیست. شاید افراد قبلی هم این فکر را کرده باشند و تا آن زمان، هیچ تماسی برای اعلام وقوع حادثه صورت نگرفته باشد. در نتیجه، در صورت مشاهدۀ وقوع حادثه، حتماً با پلیس و مراکز امدادی تماس بگیرید.

پاک‌سازی صحنۀ تصادف

بعد از تصادف و پس از این که پلیس در محل وقوع حادثه حاضر شد و تحقیقات خود را کامل کرد، نوبت به پاک‌سازی محل تصادف می‌رسد. می‌دانید که در هر تصادف قطعه‌هایی از خودرو متلاشی شده و همراه با خرده‌شیشه‌هایی روی خیابان و جاده می ریزد که سبب مشکل شدن تردد برای خودروهای دیگر می‌شود و همچنین بسیار خطرناک است.

ممکن است لاستیک‌های خودروهای در حال تردد سوراخ شوند؛ بنابراین، لازم است تا هنگام رسیدن مأموران شهرداری برای پاک‌سازی کامل محل وقوع، تا جایی که ممکن است، اجزای مانده از حادثه را پاک‌سازی کنید.

مراجعه کردن به بیمه

آخرین اقدام پس از رسیدن پلیس و مشخص‌شدن خسارت در تصادف، مراجعه به بیمه است. فردی که در این تصادف مقصر نیست، باید خسارت خود را از بیمۀ شخص ثالث مقصر بگیرد. پس بهتر است بدانید اگر در تصادفی شما مقصر باشید، به دنبال خسارت گرفتن از طرف مقابل نباشید. اگر اتومبیل شما دارای بیمۀ بدنه باشد، با مراجعه کردن به شرکت بیمه‌کننده، خسارت اتومبیل خود را بگیرید.

مهلت مراجعه به بیمه پس از سانحه چقدر است؟

بهتر است بدانید نهایتاً تا ۵ روز پس از حادثه، باید به شرکت بیمه مراجعه کنیم و پرونده‌ای جهت دریافت خسارت تشکیل دهیم. همچنین، می‌توانیم از همان محل وقوع حادثه با شرکت بیمه تماس بگیریم و کارشناسان به شما خواهند گفت که برای رسیدگی به ادعای خسارت به چه مدارکی احتیاج دارید.

نکتۀ قابل‌توجه این است که اگر در هنگام تصادف خودروی شما دچار نقص فنی یا ظاهری شد، حتماً باید این موضوع را به شرکت بیمه اطلاع دهید. به‌طورکلی، قبل از تعمیر کردن خودروی خود باید به بیمه بروید؛ در غیر این صورت، پس از تعمیرات خودرو نمی‌توانید هیچ‌گونه خسارتی را از شرکت بیمه دریافت کنید.

براساس گزارش‌های پلیس راهنمایی و رانندگی، علت اصلی بروز تصادفات، بی‌توجهی و حواس‌پرتی و دومین دلیل، رعایت‌نکردن حق‌ تقدم در خیابان‌هاست. شما باید در حین رانندگی تمام توجه خود را به این کار بدهید. البته ممکن است با تمام حواس جمعی و رعایت قوانین، باز هم دچار تصادف بشوید. پس بهتر است مطالبی را که در بالا گفته شد، به‌ خاطر داشته باشید تا در حین موقعیت و وقوع حادثه بتوانید از آن استفاده کنید. امیدواریم که هیچ‌وقت دچار این حوادث تلخ و دردناک نشوید. 

 

 

باتری مناسب برای خودرو #موارد مهم بعد از تصادف ماشین-تصادف-اقدامات بعد از تصادف 
باتری 90 آمپر سوزوکی

3,320,000 تومان

باتری 100 آمپر سوزوکی

3,460,000 تومان

باتری 150 آمپر سوزوکی

5,710,000 تومان

باتری 200 آمپر سوزوکی

0 تومان

باتری 35 آمپر سوزوکی

1,830,000 تومان

باتری 100 آمپر صبا باتری - واریان

2,780,000 تومان

باتری 120 آمپر صبا باتری - واریان

0 تومان

باتری 200 آمپر صبا باتری - واریان

6,475,000 تومان

باتری 100 آمپر صبا باتری - کاسپین

2,780,000 تومان

باتری 120 آمپر صبا باتری - کاسپین

0 تومان

باتری 200 آمپر صبا باتری - کاسپین

0 تومان

باتری 45 آمپر اوربیتال وان سیلور

2,040,000 تومان

باتری 35 آمپر اوربیتال وان سیلور

1,860,000 تومان

باتری 45 آمپر اوربیتال EFB

996,000 تومان

باتری 35 آمپر اوربیتال EFB

876,000 تومان

باتری 66 آمپر سوزوکی

2,530,000 تومان

باتری 70 آمپر سوزوکی

2,640,000 تومان

باتری 74 آمپر سوزوکی

2,680,000 تومان

باتری 60 آمپر سوزوکی

2,330,000 تومان

باتری 45 آمپر سوزوکی

2,060,000 تومان

باتری 50 آمپر سوزوکی

2,060,000 تومان

باتری 55 آمپر سوزوکی

2,200,000 تومان

باتری 70 آمپر صبا باتری

1,800,000 تومان

باتری 66 آمپر صبا باتری

1,790,000 تومان

باتری 60 آمپر صبا باتری

1,630,000 تومان

باتری 60 آمپر صبا باتری

1,630,000 تومان

باتری 66 آمپر صبا باتری

1,790,000 تومان

باتری 70 آمپر صبا باتری

1,800,000 تومان

باتری 90 آمپر صبا باتری

2,390,000 تومان

باتری 80 آمپر صبا باتری

0 تومان

باتری 50 آمپر صبا باتری

1,450,000 تومان

باتری 55 آمپر صبا باتری

1,490,000 تومان

باتری 55 آمپر صبا باتری

1,490,000 تومان

باتری 50 آمپر صبا باتری

1,450,000 تومان

باتری 74 آمپر صبا باتری

1,870,000 تومان

باتری 74 آمپر صبا باتری

1,870,000 تومان

باتری 80 آمپر صبا باتری

0 تومان

باتری 90 آمپر صبا باتری

2,390,000 تومان

باتری 50 آمپر اوربیتال وان سیلور

2,040,000 تومان

باتری 55 آمپر اوربیتال وان سیلور

2,000,000 تومان

باتری 60 آمپر اوربیتال وان سیلور

2,100,000 تومان

باتری 66 آمپر اوربیتال وان سیلور

2,286,000 تومان

باتری 70 آمپر اوربیتال وان سیلور

2,370,000 تومان

باتری 74 آمپر اوربیتال وان سیلور

2,346,000 تومان

باتری 80 آمپر اوربیتال وان سیلور

0 تومان

باتری 90 آمپر اوربیتال وان سیلور

0 تومان

باتری 100 آمپر اوربیتال وان سیلور

3,160,000 تومان

باتری 120 آمپر اوربیتال وان سیلور

0 تومان

باتری 150 آمپر اوربیتال وان سیلور

5,220,000 تومان

باتری 200 آمپر اوربیتال وان سیلور

3,760,000 تومان

باتری 50 آمپر اوربیتالEFB

980,000 تومان

باتری 55 آمپر اوربیتالEFB

1,023,000 تومان

باتری 60 آمپر اوربیتال EFB

1,083,000 تومان

باتری 66 آمپر اوربیتال EFB

1,157,000 تومان

باتری 70 آمپر اوربیتال EFB

1,231,000 تومان

باتری 74 آمپر اوربیتال EFB

1,260,000 تومان

باتری 80 آمپر اوربیتال EFB

1,353,000 تومان

باتری 90 آمپر اوربیتال EFB

1,569,000 تومان

باتری 100 آمپر اوربیتال EFB

1,690,000 تومان

باتری 120 آمپر اوربیتال EFB

1,946,000 تومان

باتری 150 آمپر اوربیتال EFB

2,309,000 تومان

باتری 200 آمپر اوربیتال EFB

2,928,000 تومان

اشتراک در خبرنامه امداد باطری

برای اشتراک در خبرنامه پست الکترونیک خود را وارد کنید.