Please wait
سه شنبه 28 تیر 1401 امداد باطری 10158 42

نکاتی برای صرفه جویی در هزینه و مصرف سوخت

هزینه سوخت یک هزینه همیشگی برای خودروهای بنزینی است و اگر مصرف سوخت شما بیش از چیزی باشد که واقعا لاززم است، هزینه اضافی آن نیز در بلند مدت قابل توجه خواهد بود. اما نکات ساده ای برای کمک به صرفه جویی در این هزینه وجود دارد که در ادامه به آنها می پردازیم:

 

در اين مقاله نكات ساده و كاربردي براي كاهش مصرف سوخت خودرو ارائه شده است كه با رعايت آنها نه تنها در هزينه ها صرفه جويي مي شود بلكه كمك بزرگي به محيط زيست و هواي تنفسي شده است.

پنجره ها

زمانيكه در جاده با سرعتهاي بالا رانندگي مي كنيد اگر شيشه اتومبيل پايين باشد مصرف سوخت شما بسيار افزايش مي يابد. در اين وضعيت با بالا دادن شيشه و استفاده از سيستم ايركانديشن (تهويه) مصرف سوخت كمتري خواهيد داشت. البته كولر اتومبيل شما باعث افزايش مصرف سوخت مي شود و بهتر است در سر بالايي هاي طولاني آنرا خاموش كنيد.

بار اضافي را تخليه كنيد

با دقت به اتومبيل خود در هنگام سفر نگاه كنيد. معمولاً همه وسايل اضافه زيادي در اتومبيل داريم كه هميشه با خود اين ور و آن ور مي بريم ولي احتياجي به آنها نداريم. توجه داشته باشيد بار اضافه نه تنها سبب افزايش مصرف سوخت مي شود بلكه باعث وارد شدن فشار به گيربكس سيستم تعليق و .. هم مي شود. در صورت امكان از باربند استفاده نكنيد استفاده از باربند در جاده سبب افزايش مصرف سوخت به ميزان قابل توجهي مي شود.

خودرو  خود را سبک کنید

ما کاهش وزن را در صدر فهرست قرار می دهیمبه قول کالین چاپمن، بنیانگذار لوتوس، وزن نه تنها دشمن هزینه سوخت، بلکه دشمن تمام عملکردها استخودروی سبک‌تر سریع‌تر شتاب می‌گیرد، به مسافت کمتری برای ترمز کردن تا توقف نیاز دارد و مهم‌تر از همه، چابک‌تر استاین یک قانون فیزیکی ساده استهنگام حرکت یک جسم از نقطه الف به ب، هر چه جسم سبک تر باشد انرژی (بنزینکمتری مصرف می کند.

بنابراین، خلاص شدن از شر چیزهای غیر ضروری در ماشین، لوازم غیرضروری جعبه ابزار، تجهیزات کمپینگ، ساب ووفر، وسایل اضافی که مدت هاست در صندوق عقب جا مانده و هر چیز غیرلازم دیگر، در نهایت باعث صرفه جویی در مصرف سوخت می شودوزارت انرژی ایالات متحده می گوید که به ازای هر 45 کیلوگررم کاهش وزن خودرو، حدود درصد در مصرف سوخت صرفه جویی می شودالبته شاید این رقم زیادی به نظر نرسد، اما مزایای آن فراتر از کاهش مصرف سوخت است.

اگزوز استاندارد

اتومبيل ها داراي اگزوز با سايز مشخص هستند. استفاده از اگزوز غير استاندارد كه يا بزرگتر و يا كوچكتر از سايز استاندارد هستند باعث كاهش قدرت موتور و افزايش مصرف سوخت آن مي شود يك تفكر اشتباه در مورد اندازه اگزوز وجود دارد بعضي فكر مي كنند هر چه اگزوز اتومبيل بزرگتر باشد راندمان آن بيشتر مي شود ولي در عمل اينگونه نيست و يك نقطه بهينه براي راندمان آن وجود دارد كه معمولاً همان اگزوز استاندارد اتومبيل است.

نیروی اصطکاک باد (Drag) را زیاد نکنید!

مشابه بحث صرفه جویی در وزن، اگر از چیزهایی که روی باربند بسته اید استفاده نمی کنید، آنها را از سقف ماشین باز کنیداین وسایل نه تنها وزن خودرو را افزایش می دهند، بلکه باعث ایجاد کشش بیشتر باد می شوند که مانعی در برابر حرکت خودرو است.

طبق گفته وزارت انرژی ایالات متحده، «یک جعبه بار بزرگ روی سقف خودرو می تواند مصرف سوخت را در حدود 2٪ تا 8٪ در رانندگی شهری، 6٪ تا 17٪ در جاده ها و 10٪ تا 25٪ (در سرعت های بین 100 تا 120 کیلومتر در ساعتدر بزرگراه ها افزایش دهدبرای حمل بار، جعبه‌ها یا سینی‌های بار نصب شده در عقب خودرو توصیه می شود که مصرف سوخت را تنها 1% یا 2% در رانندگی شهری و 1% تا 5% در بزرگراه ها افزایش می‌دهند.

 با سرعت بهینه برانید.

این مورد به کاهش کشش یا درگ خودرو (مورد شماره ۲و در نهایت کاهش مصرف سوخت کمک می کندبرای هر وسیله نقلیه یک محدوده سرعت بهینه برای کمترین مصرف سوخت تعریف شده است که معمولاً بین 80 تا 100 کیلومتر بر ساعت استبرای سرعت‌های بیش از 100 کیلومتر بر ساعت، نیروی کشش به‌طور تصاعدی افزایش می‌یابد، که بلای جان مصرف سوخت استدر سرعت 100 کیلومتر بر ساعت، یک ماشین چهار سیلندر معمولی می تواند به طور متوسط با هر لیتر بنزین، حدود 12 کیلومتر راه برود، در حالی که در سرعت 130 کیلومتر در ساعت، همان ماشین تنها 8/5 کیلومتر را به ازای هر لیتر بنزین طی خواهد کرد، که معادل افزایش ۵۰ درصدی مصرف سوخت استالبته به جز آن، رانندگی با سرعت مناسب تر، ایمنی بیشتری را هم به همراه خواهد داشت.

ملایم تر برانید.

جای تعجب نیست که شتاب گیری و ترمز های شدید، باعث هدر رفتن سوخت زیادی می شودغلبه بر اینرسی یک فلز تُنی انرژی زیادی می طلبد و هر چه سریعتر بخواهید این کار را انجام دهید انرژی بیشتری مورد نیاز استهر چه دور موتور را از حد معمول بالاتر ببرید، بنزین بیشتری مصرف می کنید.

از طرف دیگر، هر وقت که ترمز می کنید، سرعتی را که برای رسیدن به آن بنزین سوززانده اید، کاهش می دهیدشاید اگر مسیر رو به رو همیشه باز بود، کارآمدترین راه برای کاهش سرعت این بود که پای خود را از روی پدال گاز بردارید و تقریباً تا توقف کامل، خودرو را رها کنیدالبته که این کار خیلی از مواقع در دنیای واقعی امکان پذیر نیست و برای جلوگیری از تصادف باید حتما پدال ترمز را فشار دهید!

در ترافیک طولانی خودرو را خیلی روشن نگه ندارید.

هنگامی که در ماشین نشسته اید اما در حال حرکت نیستید، باز هم در حال سوزاندن بنزین هستیددر دوره ای که موتورها کاربراتوری بودند، مردم می‌گفتند که کار کردن ماشین برای چند دقیقه در حالت ساکن، سوخت کمتری را نسبت به خاموش کردن و راه‌اندازی مجدد موتور لازم دارد، اما این نکته در مورد خودروهای انژکتوری جدید صدق نمی کند، چرا که این خودروها فقط مقدار لازم سوخت را برای روشن کردن موتور مصرف می کنندالبته خودروهای جدیدتر اغلب مجهز به سیستم های stop-start هستند که موتور را در هنگام توقف برای کاهش مصرف سوخت خاموش می کند.

باد لاستیک های خود را تنظیم کنید.

فشار مناسب در لاستیک های شما نه تنها برای صرفه جویی در سوخت، بلکه برای ایمنی نیز مفید استفشار کم لاستیک باعث تغییر شکل و پهن شدن لاستیک می شود و سطح تماس با آسفالت را بزرگ تر می کند که باعث افزایش اصطکاک می شودچررخاندن لاستیک تغییر شکل یافته به قدرت بیشتری نیاز دارد و در نهایت هم باعث خرابی زودرس لاستیک می شود.

به یاد داشته باشید که لاستیک ها در طول استفاده منظم باد خود را به مرور از دست می دهندفشار تایر البته تحت تأثیر دما نیز قرار می گیرددما بر تراکم هوا تأثیر می‌گذارد و بنابراین اغلب در شروع اولین ماه سرد سال، متوجه می‌شوید که فشار تایر شما به میزان قابل توجهی کاهش یافته استبنابراین سرد شدن هوا یادآور خوبی برای پر کردن باد لاستیک های خودروی شماست.

از روغن موتور مناسب در خودروی خود استفاده کنید.

با این که روغن های 10W-40 را به عنوان روغن پیش فرض بسیاری از خودروها می شناسیم، اما اخیرا بسیاری از خودروهای جدید با روغن‌های بسیار رقیق تری مانند 5W-30 یا حتی 0W-20 سازگارترن، چرا که موتورهای مدرن با ظرافت بالاتری در قطعات داخلی خود طراحی می شوندبه این ترتیب، استفاده از روغن با گرانروی توصیه شده توسط سازنده برای خودرو از اهمیت بالایی برخوردار است.

اگر از روغنی استفاده کنید که بیش از حد غلیظ است، سرعت قطعات متحرک موتور را کاهش می دهید و در نتیجه خودرو باید از سوخت بیشتری استفاده کند تا آنها را به حرکت درآورداز سوی دیگر، اگر از روغن بسیار رقیقی استفاده کنید، خطر آسیب رساندن به قطعات حیاتی و البته گران قیمت موتور را به جان می خریدالبته اگر در جاده مانده اید و روغن شما کم است، بهتر است از هر روغن موتوری که دارید استفاده کنید تا اینکه اصلاً هیچ روغنی در موتور نداشته باشید.

از خودروی خود خوب نگهداری کنید.

نگهداری مناسب از خودرو نه تنها به کاهش هزینه های گران تعمیر کمک می کند، بلکه باعث صرفه جویی در مصرف سوخت نیز می شودروغن را مرتباً (حدود هر ۵ هزار کیلومتر یک بارعوض کنید، چرا که به مرور زمان غلیظ می شود و رسوبات در آن جمع می شوداگر چراغ چک موتور روشن شد، فوراً آن را بررسی کنیدسنسورهای اکسیژن، شمع‌ها و سایر سنسورها، که همگی می‌توانند باعث روشن شدن چراغ موتور شوند، باید برای عملکرد بهینه موتور و مصرف سوخت به درستی کار کنند.

مراقب رانندگی خود باشید.

وزارت انرژی ایالات متحده استفاده از کروز کنترل را برای صرفه جویی در مصرف سوخت توصیه می کند، اما در این مورد کمی توصیه ما کمی متفاوت استبله، اگر در یک مسیر طولانی بین شهری رانندگی می کنید، کروز کنترل بهترین انتخاب استحفظ سرعت ثابت سوخت زیادی مصرف نمی کند و بهتر از خستگی ناشی از فشردن و رها کردن مداوم پدال گاز است.

با این حال، اگر واقعاً پشت فرمان حواستان باشد، احتمالاً می‌توانید بهتر از کروز کنترل ماشین خود را هدایت کنیداین امر به ویژه در مورد خودروهای مدرن مجهز به کروز کنترل تطبیقی (ACC) صادق است که خودرو با استفاده از آن سعی می‌کند فاصله تعیین شده را با هر چیزی که پیش رو دارد حفظ کنداما، برای مثال، اگر خودروی روبروی شما تغییر مسیر دهد، ACC به سرعت شتاب می گیرد تا به فاصله تعیین شده از مانع بعدی برسدالبته کروز کنترل برای شتاب گیری ملایم طراحی نشده است و اگر خودتان کنترل خودرو را به دست بگیرید احتمالاً می توانید چند لیتری بیشتر از کروز کنترل صرفه جویی کنید.

کمتر از خودرو استفاده کنید!

این شاید بدیهی به نظر برسد، اما متعجب خواهید شد اگر بدانید که چقدر مردم بدون اینکه متوجه باشند، بیهوده تردد می کنندسفرهای کوتاه شهری از این نقطه به آن نقطه، کم کم روی هم انباشته می شود و چشم که باز می کنید می بینید به هزاران کیلومتر رسیده استاگر کارهای خود را بر اساس مکان اولویت بندی کنید، در نهایت می توانید نه تنها در مصرف سوخت، بلکه در زمان نیز صرفه جویی کنید.

باتری مناسب برای خودرو #صرفه جویی در هزینه سوخت-صرفه جویی در مصرف سوخت 
باتری 90 آمپر سوزوکی

3,320,000 تومان

باتری 100 آمپر سوزوکی

3,460,000 تومان

باتری 150 آمپر سوزوکی

5,710,000 تومان

باتری 200 آمپر سوزوکی

0 تومان

باتری 35 آمپر سوزوکی

1,830,000 تومان

باتری 100 آمپر صبا باتری - واریان

2,780,000 تومان

باتری 120 آمپر صبا باتری - واریان

0 تومان

باتری 200 آمپر صبا باتری - واریان

6,475,000 تومان

باتری 100 آمپر صبا باتری - کاسپین

2,780,000 تومان

باتری 120 آمپر صبا باتری - کاسپین

0 تومان

باتری 200 آمپر صبا باتری - کاسپین

0 تومان

باتری 45 آمپر اوربیتال وان سیلور

2,040,000 تومان

باتری 35 آمپر اوربیتال وان سیلور

1,860,000 تومان

باتری 45 آمپر اوربیتال EFB

996,000 تومان

باتری 35 آمپر اوربیتال EFB

876,000 تومان

باتری 66 آمپر سوزوکی

2,530,000 تومان

باتری 70 آمپر سوزوکی

2,640,000 تومان

باتری 74 آمپر سوزوکی

2,680,000 تومان

باتری 60 آمپر سوزوکی

2,330,000 تومان

باتری 45 آمپر سوزوکی

2,060,000 تومان

باتری 50 آمپر سوزوکی

2,060,000 تومان

باتری 55 آمپر سوزوکی

2,200,000 تومان

باتری 70 آمپر صبا باتری

1,800,000 تومان

باتری 66 آمپر صبا باتری

1,790,000 تومان

باتری 60 آمپر صبا باتری

1,630,000 تومان

باتری 60 آمپر صبا باتری

1,630,000 تومان

باتری 66 آمپر صبا باتری

1,790,000 تومان

باتری 70 آمپر صبا باتری

1,800,000 تومان

باتری 90 آمپر صبا باتری

2,390,000 تومان

باتری 80 آمپر صبا باتری

0 تومان

باتری 50 آمپر صبا باتری

1,450,000 تومان

باتری 55 آمپر صبا باتری

1,490,000 تومان

باتری 55 آمپر صبا باتری

1,490,000 تومان

باتری 50 آمپر صبا باتری

1,450,000 تومان

باتری 74 آمپر صبا باتری

1,870,000 تومان

باتری 74 آمپر صبا باتری

1,870,000 تومان

باتری 80 آمپر صبا باتری

0 تومان

باتری 90 آمپر صبا باتری

2,390,000 تومان

باتری 50 آمپر اوربیتال وان سیلور

2,040,000 تومان

باتری 55 آمپر اوربیتال وان سیلور

2,000,000 تومان

باتری 60 آمپر اوربیتال وان سیلور

2,100,000 تومان

باتری 66 آمپر اوربیتال وان سیلور

2,286,000 تومان

باتری 70 آمپر اوربیتال وان سیلور

2,370,000 تومان

باتری 74 آمپر اوربیتال وان سیلور

2,346,000 تومان

باتری 80 آمپر اوربیتال وان سیلور

0 تومان

باتری 90 آمپر اوربیتال وان سیلور

0 تومان

باتری 100 آمپر اوربیتال وان سیلور

3,160,000 تومان

باتری 120 آمپر اوربیتال وان سیلور

0 تومان

باتری 150 آمپر اوربیتال وان سیلور

5,220,000 تومان

باتری 200 آمپر اوربیتال وان سیلور

3,760,000 تومان

باتری 50 آمپر اوربیتالEFB

980,000 تومان

باتری 55 آمپر اوربیتالEFB

1,023,000 تومان

باتری 60 آمپر اوربیتال EFB

1,083,000 تومان

باتری 66 آمپر اوربیتال EFB

1,157,000 تومان

باتری 70 آمپر اوربیتال EFB

1,231,000 تومان

باتری 74 آمپر اوربیتال EFB

1,260,000 تومان

باتری 80 آمپر اوربیتال EFB

1,353,000 تومان

باتری 90 آمپر اوربیتال EFB

1,569,000 تومان

باتری 100 آمپر اوربیتال EFB

1,690,000 تومان

باتری 120 آمپر اوربیتال EFB

1,946,000 تومان

باتری 150 آمپر اوربیتال EFB

2,309,000 تومان

باتری 200 آمپر اوربیتال EFB

2,928,000 تومان

اشتراک در خبرنامه امداد باطری

برای اشتراک در خبرنامه پست الکترونیک خود را وارد کنید.